Buteljerat samarbete

Kivik ,
– Vi är väldigt glada och stolta över att få lyfta in den lokala konsten på våra produkter, säger Carl Levinsson på Kiviks musteri som nästa påsk lanserar en skånsk cider vars etikett har formgivits av ÖSKG-konstnären Karin Palola.
– Vi är väldigt glada och stolta över att få lyfta in den lokala konsten på våra produkter, säger Carl Levinsson på Kiviks musteri som nästa påsk lanserar en skånsk cider vars etikett har formgivits av ÖSKG-konstnären Karin Palola.

Mitt i skördetid presenterar Kiviks Musteri och ÖSKG (Östra Skånes Konstnärsgrupp) en ny gemensam tradition. I samband med den årliga konstrundan, med start 2020, kommer man att lansera en skånsk cider, där etiketten är målad av en konstnär ansluten till ÖSKG. Först ut är målaren och illustratören Karin Palola.

Tanken föddes i ett möte med Kiviks Musteri och ÖSKG där det gemensamt diskuterades hur kultur och näringsliv kan samverka och göra saker ihop. Varför inte sammanföra två av Österlens starka kännetecken - äpplena och det lokala konstnärskapet? Resultatet blir en lokalproducerad, skånsk cider som varje år får ett nytt, unikt konstnärligt uttryck, i en begränsad upplaga.

- Vi har lärt oss att i vår bygd måste vi jobba tillsammans och bygga på varandras kompetenser. Det är i det mötet som det skapas nya sammanhang som är bra för bådas verksamheter, säger Susanne Lindblad, verksamhetschef på ÖSKG.

- Det här är ett fint exempel på hur kultur och näringsliv kan samverka, fortsätter Susanne.

Båda parter är två väletablerade aktörer på Österlen; Kiviks Musteri firade 130 år i fjol och Konstrundan på Österlen har funnits i över 50 år. Nu blickar man framåt och startar igång projektet med hjälp av yngre krafter.

Carl Levinsson, femte generationen Kiviks Musteri, är cidermakaren som ska se till att de skånska äpplena jäses till en utsökt cider. Karin Palola, en av ÖSKGs yngsta medlemmar, ska visualisera sin kärlek till Österlen på etiketten.

- Vi vill verka för ett levande Österlen där fler ska få upptäcka den kultur som finns här, i form av konst, mat och dryck och natur. Med ett ökat samarbete tror vi att Österlen blir än mer attraktivt för våra besökare. Vi är väldigt glada och stolta över att få lyfta in den lokala konsten på våra produkter, säger Carl Levinsson.