En sprudlande glad stipendiat

Insidan Artikeln publicerades
Afrika har alltid haft en stor betydelse för textilkonstnären Berit Sahlström, som mottog årets Bror Ljunggren-stipendium ur Bertil Arkrans hand vid en ceremoni på Tomelilla Kulturhus. Men stipendiepengarna går till resor i andra delar av världen, närmare bestämt Wien, Paris och New York.
Foto:
Detta verk av Berit Sahlström kan för närvarande beskådas i Tomelilla konsthall. Efter många år med tyngdpunkt på porträtt har hon dock på senare tid presenterat en mer abstrakt motivvärld.
Foto:

Sen start med full fart. Så kan Berit Sahlströms konstnärliga bana beskrivas. Efter att ha sökt sitt första stipendium någonsin utsågs hon till årets Bror Ljunggren-stipendiat.

Ren och oförställd glädje sprudlade från textilkonstnären Berit Sahlström när hon mottog årets stipendium ur Bror Ljunggrens Minnesfond.

– Det här är egentligen större än jag först fattade. Jag har aldrig sökt något stipendium förut, sade hon.

Stipendiet förvaltas av Tomelilla Konstsamling och delades i år ut för fjärde gången. Ceremonin hölls som brukligt på Tomelilla Kulturhus.

Juryns motivering, som lästes upp av stipendieansvarige Bertil Arkrans, innehöll många stora ord: stor färg- och formkänsla, stark närvaro i ett historiskt perspektiv med kunskap, humor och värme samt, inte minst, spontana mönster där man kan skönja en lockelse till framtida rum.

De 50 000 kronorna vill Berit Sahlström använda till studieresor till New York, Wien och Paris.

– Jag har lärt mig att museer och gallerier har väldigt mycket att ge när man själv står mitt i en skapandeprocess.

Efter många år i Uppsala flyttade Berit Sahlström för fem år sedan till Malmö, men ser snarare Skåne som helhet som sitt nya hem än enbart den enskilda staden.

– Landsdelarna skiljer sig ju, det finns mycket att lära.

Utställningarna är få. Berit Sahlström jobbar mest med beställningar. Porträtt var till en början vad hon uppskattades för, men undan för undan har hon presenterat ett mer abstrakt uttryck. Att en dag skapa sitt eget, signifikativa mönster är ett mål.

Berit Sahlström påbörjade sin kreativa bana tämligen sent i livet. Först i 50-årsåldern, efter mer än tre decennier som forskare och lärare inom konstvetenskap, tog hon för elva år sedan steget att själv bli konstnär.

Hon var trött på det akademiska livet. Staten hade börjat dra in pengar från högskolorna och hon tappade helt enkelt lusten.

– På två dagar bestämde jag mig och sade upp mig tvärt.

Hon var faktiskt snubblande nära redan i ungdomen, men efter att ha fått alla sina verk stulna kvällen innan hon skulle söka in på Konstfack valde hon en annan yrkesbana i livet.

Men hon ser inget negativt i fördröjningen. Tvärtom bär hon med sig stor livserfarenhet och också mycket värdefull kunskap om andras konst in i det egna konstnärskapet.

– Jag har ju egentligen en av världens längsta konstutbildningar bakom mig. Man tar till sig som mest när man själv lär ut. Det vet de flesta lärare.

Bror Ljunggrens Minnesfond är uppkallad efter en av grundarna till Tomelilla Konstsamling. Minnesfonden inrättades efter att hans dotter, Inga-Britt Ljunggren, testamenterat all sin kvarlåtenskap till detta ändamål.

Minnesfonden förvaltas av Tomelilla Konstsamling. Fondens uppgift är att dela ut ett rese- och/eller studiestipendium med ett belopp och period som Tomelilla Konstsamlings styrelse finner lämpligt.

Tidigare stipendiater är bildkonstnären Ditte Ejlerskov (2014), skulptören Börje Lindberg (2015) och grafikern Anders Kappel (2016).

Text och bild: Johan Bentzel