Färger och former i skön förening

Insidan Artikeln publicerades
Kennet Williamsson kallar sin installation för ”enstenenstenensten” just för att den inte ska tolkas som någonting annat än just stenar. Själv är han inte säker på att han har lyckats med den ambitionen, men han är mycket nöjd med resultatet ändå.
Foto:
In i det sista jobbar Kennet Williamsson med sin installation och målar för fullt i samband med pressvisningen.
Foto:
Mattias Backström fotograferar alla sina motiv extremt nära och intresserar sig för de mönster som finns i modern arkitektur. Bilden till höger är ett utsnitt från det välvda taket på Amsterdams tågstation.
Foto:
Böljande former på taket till Arnhems tågstation samt, i bakgrunden, de stiliserade linjerna på Friends Arena. Himlen blir i båda bilderna en del av mönstret i Mattias Backströms abstrakta komposition.
Foto:

Intresset för mönster, färger och former förenar Kennet Williamssons skulpturer och fotografen Mattias Backströms bilder. Nu ställer de ut gemensamt på Tomelilla konsthall.

In i det sista arbetar Kennet Williamsson med sin installation ”enstenenstenensten” som fyller hela ovanplan på Tomelilla konsthall. Med penseln i högsta hugg blickar han ut över de nio gröna bumlingarna och erkänner för sig själv att det har blivit riktigt bra. I samma andetag, om än i skämtsam ton, medger han att han nog ändå har misslyckats.

– Namnet på verket hänvisar till Gertrude Stein-citatet "Rose is a rose is a rose is a rose". Idén är densamma som Kazimir Malevitj hade med suprematismen, att ett verk inte ska vara omtolkningsbart. Jag har försökt göra stenar som ser ut som stenar och som inte kan tolkas som någonting annat. Samtidigt ser de ju lite ut som amöbor. Så på sätt och vis har jag inte lyckats. Men det har blivit en väldigt vacker utställning, säger han.

På nedre plan visas fler sidor av hans konstnärskap. Eftersom allt i hans tycke kan vara konst om man bara säger att det är konst, till och med att stå och diska, ställer han ut både hårt formgivna alster och obearbetade lerklumpar som han har funnit i sin ateljé. En blandning av gjort och hittat, som han uttrycker det.

Kennet Williamsson refererar nästan hela till andra konstnärer, formgivare och arkitekter, vars verk hans egna skapelser antingen är en hyllning till eller en spegling av. Därför passar det särskilt väl att han delar utställningsyta med den självlärda fotografen Mattias Backström, vars närbilder och extrema utsnitt av modern arkitektur också framför allt kretsar kring färg och form och därför för ett slags dialog med Kennet Williamssons verk.

Mattias Backström intresserar sig för de mönster som finns runt omkring oss men som vi kanske inte alltid ser, eftersom de oftast är en del av en större arkitektonisk helhet. Det kan vara Turning Torso som speglas i ett krusat vatten, Friends Arenas stiliserade linjer, New Yorks skyskrapor som skymtar i en rödsprakande fontän eller det böljande taket på Arnhems tågstation i Holland.

Genom att fånga detaljer och udda vinklar av byggnader i europeiska och amerikanska städer omformar han dessa i allra högsta grad konkreta byggnadsverk till abstrakt konst.

– Det började med att jag köpte min första systemkamera för tio år sedan och fick ett zoomobjektiv på köpet. Jag vill att man ska stanna upp och titta med nya ögon på sin omgivning, säger han.

Utställningen pågår till och med den 21 januari. Den 28 november klockan 18 blir det en öppen visning och den tredje januari klockan 13 blir det familjevisning.