Företagare inom besöksnäringen fick tips och inspiration

Tomelilla Artikeln publicerades
Torbjörn Backlund driver Ramsvik Stugby och camping som har åttafaldigat sin omsättning sedan 1999. Under en inspirationsföreläsning i Teaterhallen i Tomelilla tipsade han företagare inom besöksnäringen hur de kan tjäna mer pengar på sina besökare. – Vi har satsat på samarbeten med outdoorföretag och kan idag erbjuda en mängd olika aktiviteter för hela familjen.
Foto: Fredrik Ekblad
Torbjörn Backlund driver Ramsvik Stugby och camping som har åttafaldigat sin omsättning sedan 1999. Under en inspirationsföreläsning i Teaterhallen i Tomelilla tipsade han företagare inom besöksnäringen hur de kan tjäna mer pengar på sina besökare. – Vi har satsat på samarbeten med outdoorföretag och kan idag erbjuda en mängd olika aktiviteter för hela familjen.

I tisdags förra veckan ordnade Destinationsutveckling Skåne Sydost en inspirationsföreläsning för företagare inom besöksnäringen. Speciellt inbjuden var Torbjörn Backlund som framgångsrikt driver Ramsvik Stugby och camping i Bohusläns havsband.

Ett 70-tal intresserade dök upp på föreläsningen som ägde rum i Teaterhallen i Folkets park i Tomelilla. Sofie Bredahl, utvecklingschef i Simrishamns kommun, inledde med att hälsa alla välkomna och kort berätta om det destinationsutvecklingsarbete som kommunerna i sydöstra Skåne tillsammans med företag inom besöksnäringen genomfört de senaste åren.

– Vi har ett unikt samarbete i sydöstra Skåne med en gränsöverskridande destinationssamverkan, vilket gör att vi kan fördela våra resurser på ett effektivt sätt. Nu är vårt fokus att få mer lönsamhet för företagen inom besöksnäringen och samarbeta för att skapa fler reseanledningar, sa Sofie Bredahl innan hon lämnade över ordet till Torbjörn Backlund, som driver Ramsvik Stugby och camping, en anläggning som startades av hans föräldrar 1958.

– Vi har 131 stugor och 30 campingtomter på en yta som mäter 200 gånger 75 meter. Vi har även en restaurang som står för 25 procent av omsättningen. Sedan 1999 har vi åttafaldigat omsättningen och ligger idag på 19 miljoner. Vår vinstmarginal är på 23 procent, berättade Torbjörn stolt.

Ett 70-tal intresserade dök upp på inspirationsföreläsningen som anordnades av Destinationsutveckling Skåne Sydost.
Ett 70-tal intresserade dök upp på inspirationsföreläsningen som anordnades av Destinationsutveckling Skåne Sydost.

Hemligheten bakom den positiva utvecklingen är höjda priser, fler gästnätter och fler produkter med inriktning på utomhusupplevelser.

– Boendet är ingen reseanledning i sig. Vi har satsat på samarbeten med outdoorföretag och kan idag erbjuda en mängd olika aktiviteter, från havsfisketurer till kajakpaddling. Det viktiga är att det ska finnas något för alla; vuxna, barn och hela familjen. Och från amatörer till elitidrottare.

Ett av Ramsviks lyckade samarbeten är med skomärket Icebug som femte året i rad anordnar sitt traillöpningsevent Bohuslän Xperience med Ramsvik som race village.
Foto: Icebug Xperience
Ett av Ramsviks lyckade samarbeten är med skomärket Icebug som femte året i rad anordnar sitt traillöpningsevent Bohuslän Xperience med Ramsvik som race village.

Ett exempel på en lyckad satsning på den sistnämnda målgruppen är samarbetet med skomärket Icebug som sedan fem år arrangerar sitt traillöpningsevent Bohuslän Xperience med Ramsvik som race village. Deltagarantalet har ökat stadigt och låg i år på 850 anmälda löpare.

Torbjörn har också satsat på vandringsleder av olika svårighetsgrader och erbjuder gratis kartor och information om vandringsleder i närområdet till sina gäster.

– Undersökningar visar att vi vill vara aktiva utomhus under semestern. Att uppleva någonting fint tillsammans står högt på mångas önskelista och då gäller det att kunna erbjuda och paketera det. Den fantastiska naturen runt Ramsvik är vår stora tillgång.

Under föredraget framhöll Torbjörn också vikten av att omge sig med bra konkurrenter.

– Ju bättre alla är, desto bättre destination och desto större pott pengar att dela på. Det jag konkurrerar med är gästens upplevelse av oss, oavsett vad de andra levererar.