Förskolebygge inspirerar Smedstorpsbarn

Insidan Artikeln publicerades
Med hjälp av skokartonger och annat material har barnen i femårsgruppen på Barnens förskola i Smedstorp skapat sina drömrum. Maja Svensson har massor av spännande detaljer i sitt. 3 bilder
Foto:Johan Bentzel
Med hjälp av skokartonger och annat material har barnen i femårsgruppen på Barnens förskola i Smedstorp skapat sina drömrum. Maja Svensson har massor av spännande detaljer i sitt.

Utbyggnaden av förskolan i Smedstorp satte i gång en kreativ process bland barnen i femårsgruppen. Nyligen hade de vernissage för en ambitiös utställning med foton, pyssel och teckningar.

Femårsgruppen på Barnens förskola i Smedstorp har med stor nyfikenhet följt bygget av den nya förskolebyggnaden på skolområdet.

Med kameran i högsta hugg har de också dokumenterat projektet från att de första markarbetena gjordes fram tills nu, då byggnaden är på god väg att färdigställas.

– De håller på att bygga en ny förskola, för vi är så många att vi inte får plats, säger Maja Svensson.

Hon är en av de tre femåringar som guidar runt Österlenmagasinets utsände i den utställning som deras arbete har resulterat i.

Här samsas foton, teckningar och pyssel om utrymmet och ger en inblick både i barnens verkliga liv och i deras fantasivärld.

Förskolepersonalen har tagit tillfället i akt att prata med barnen om hus, bostäder och hem och har bland annat låtit barnen dokumentera hur de själva bor och göra detaljrika modeller av sina drömrum. Det märks att barnen har jobbat hårt och länge.

Förskolan har också varit ute på byvandringar och studerat hur många olika sorters hus det finns. Melanie Gunnarsdottir, en annan av dagens unga guider, pekar på en karta, där röda garntrådar leder ut till foton på olika hus.

– Vi har satt in på kartan var vi bor och fick låna hem en kamera för att fotografera hemma, säger hon.

Bilderna inifrån hemmen rullar på en tv-skärm och visar saker som barnen själva har ansett vara viktiga att dokumentera. Både leksaker och syskon finns med på fotografierna.

– Det är stärkande för barnen att visa hur de bor. De är väldigt stolta, säger förskolepedagogen Agneta Kristiansson.

I en hörna har barnen gjort en avdelning som kretsar kring sagofigurerna Snick och Snack. Alla barn har gjort en teckning av den trädkoja som dessa två vänner bor i.

Snick och Snack är en igelkott och en ekorre, vars äventyr bjuder på många sedelärande inslag om hur vi bör bemöta varandra.

– Den gyllene regeln är att man ska vara snäll och inte dum, konstaterar Melanie Gunnarsdottir.