Global reklamfilm hos lokal bilfirma

Insidan
Reklamfilminspelning pågår hos Bil-Bengtsson i Ystad. Företaget Opsis kommer att använda filmen för att sälja in sitt nya RDE-mätsystem världen runt. Bild: Opsis
Foto:

När det globala företaget Opsis ska marknadsföra sitt nya mätsystem tar de en bit av sydöstra Skåne med sig ut i världen. Reklamfilmen är inspelad hos Bil-Bengtsson.

Utsläppstester på dieselbilar har fram tills nu gjorts i laboratoriemiljö. Men för att få en sann bild av utsläppen har så kallade RDE-tester tillkommit. RDE står för real driving emission (verkliga körutsläpp), som mäts under vanlig körning.

Det världsomspännande bolaget Opsis har tagit fram ett nytt mätsystem, som baseras på DOAS-tekniken och som inom kort lanseras på bred front. För ändamålet har företaget gjort en reklamfilm, delvis inspelad hos Österlenbekanta bilfirman Bil-Bengtsson.

Idén att vända sig just dit kläcktes av Opsis produktchef Ulf Gustavsson, som själv bor i sydöstra Skåne.

– När jag har kollat med andra bilfirmor inne i städerna har det varit väldigt besvärligt, men så snackade jag med Bil-Bengtsson och de tyckte att det var intressant. Vi blev väl omhändertagna, säger han.

Att Bil-Bengtsson, som vann Ystads kommuns miljöpris tidigare i år, satsar mycket på att miljöanpassa sina anläggningar och miljöutbilda sin personal vägde också in i beslutet. Det går ju hand i hand med den produkt som Opsis har tagit fram.

Bilfirman blev miljöcertifierad redan 2001 och har på senare tid även installerat solceller på sina anläggningar i Tomelilla och Ystad. Det var på den sistnämnda platsen som reklamfilminspelningen ägde rum för några veckor sedan.

Framåt jul ska filmen finnas att beskåda i sociala medier. I första hand är det Opsis säljare och distributörer som kommer att använda sig av den, berättar Ulf Gustavsson.

– Filmen går ut på att en privatperson är inne och testar sin bil och då upptäcker att den släpper ut mycket mer än vad som står på certifikatet. Även om du har en miljöcertifierad bil enligt Euro 6, så är ju den testad i ett laboratorium och då stämmer det ofta inte med verkligheten. Framöver blir det nog också en årlig kontroll av att bilarna fortsätter leva upp till kraven. Bilarna åldras ju och även reningsutrustningen måste underhållas.