Handlarna i Ystad mäter kundnöjdheten

Insidan Artikeln publicerades
En av Ystads Köpmannaförenings två mätstationer står i skrivande stund hos Emelie Sjöström på Parelle Cosmetics. "Vi har haft mätstationen här lite mer än en vecka och det är många kunder som har uppmärksammat den" berättar Emelie.
Foto:
En av Ystads Köpmannaförenings två mätstationer står i skrivande stund hos Emelie Sjöström på Parelle Cosmetics. "Vi har haft mätstationen här lite mer än en vecka och det är många kunder som har uppmärksammat den" berättar Emelie.
Foto:

Medlemmarna i Ystads Köpmannaförening har bestämt sig för att göra gemensam sak av att undersöka kundnöjdheten och utvärdera sina verksamheter.

Köpmannaförening anlitade Linda Karlsson från LiKaMedia i Ystad och lät henne skapa en skräddarsydd app för ändamålet.

– Det viktigaste som finns för en företagare är att veta vad kunderna tycker om verksamheten och att utvärdera vilka områden som kan bli bättre, säger Peter Eriksson, ordförande i Ystads Köpmannaförening. Vi bestämde oss för att använda oss av en app eftersom det är ett flexibelt och bra verktyg, fortsätter han och berättar att köpmannaföreningen har investerat i två mätstationer som består av en surfplatta laddade med den skräddarsydda appen.

Mätstationen placeras vid butikens utgång och appen ställer i ett första skede frågan: Uppfyllde vi dina förväntningar idag? Kunden svarar genom att välja den, av tre, gula gubbar vars ansiktsuttryck bäst överensstämmer med känslan som infann sig efter uträttat ärende i butiken. Sedan kan kunden själv välja om han eller hon vill lämna en utförligare recension.

– Tanken är att medlemmarna ska mäta, analysera resultatet, förändra och sedan mäta igen, säger Peter och berättar att mätstationerna flyttas runt mellan medlemmarnas verksamheter. När ÖM går en tur på stan hittar vi en av mätstationerna hos Emelie Sjöström på Parelle Cosmetics.

– Vi har haft mätstationen här lite mer än en vecka och det är många kunder som har uppmärksammat den, berättar Emelie. Det är en fördel att upplägget är så enkelt och att kunden själv kan välja om han eller hon vill klicka vidare för att lämna ett mer utförligt svar. För mig som butiksinnehavare är det jättebra att få statistik på vad vi är bra på och vad vi kan förbättra.

Text och bild: Hannah Andersson