Hoberts tidlösa kärleksdrama rev ner applåder

Stockholm Artikeln publicerades

Måndagen den 1 april var det exklusiv premiärvisning av Richard Hoberts nya film Fågelfångarens son. Österlenmagasinet var på plats när regissören, och skådespelarna bjöd in till pressträff, mingel på SF Studios Ljusgård och efterföljande filmvisning på biograf Grand på Sveavägen.

Det är en glad och uppsluppen Richard Hobert som möter i lobbyn på Mornington Hotel på Östermalm. Förmiddagen är vikt åt intervjuer med pressen och det är många som drar i honom. Intresset för Hoberts tolfte film, Fågelfångarens son, är stort.

I centrum för handlingen står det unga paret Esmar (spelas av Rudi Køhnke) och Johanna (spelas av Vigdis Hentze Bjørck) som lever ett hårt liv på Färöarna. Esmar försörjer familjen genom att fånga fåglar och ta fågelägg från ruvande fåglar. Paret har två döttrar och Johanna väntar ett tredje barn. Om det också blir en flicka riskerar de att få lämna huset de bor i, för lagen säger att arrendet endast förnyas om familjen har en son. Deras gemensamma vän Livia (som spelas av Livia Millhagen) är en upplyst kvinna som har hand om ett värdshus på ön och kommer med ett förslag på hur de ska kunna få en son. En annan man måste göra Johanna med barn, i smyg...

Berättelsen bygger på en verklig händelse och har tolkats av Richard Hobert med största respekt för öborna och ättlingarna till historiens huvudpersoner.

– Jag fångades av den här berättelsen som handlar om tillhörighet och utanförskap, patriarkala strukturer, familj och samhälle. Den skjuter rakt in i hjärtat av vår egen tid och ytterst handlar det om den utsatta människans kärlekskraft, säger Hobert, som tycker att han har gjort den gripande historien rättvisa.

– Jag känner mig väldigt nöjd. Filmen ser ut som jag ville att den skulle göra och det ska bli kul att visa den, säger han.

Arbetet med att färdigställa filmen har tagit sju år. En stor del av tiden har gått åt till att ordna finansieringen.

– Det är ingen hemlighet att Svenska Filminstitutet har en politisk agenda och ett antal angelägenhetskrav som ska uppfyllas för att de ska sponsra en film. Det får man förhålla sig till och det är därför det har tagit så lång tid, säger Hobert.

Skådespelarensemblen består av såväl svenska, nordiska som franska skådespelare och i en av huvudrollerna ser vi Hedda Rehnberg, som senast var med i den svenska dramaserien "Vår tid är nu" (2017) där hon spelade den franska judinnan Suzanne Goldstein. I Fågelfångarens son skildrar hon hustrun till den franske sjökaptenen som gör Johanna gravid.

– Hon är en förnäm dam med en socialt privilegierad bakgrund. Det var inte så svårt att sätta mig in hennes karaktär. Min egen uppväxt i Frankrike var ganska strikt, säger Hedda Rehnberg, som gick högstadiet och gymnasiet i Lund, men dessförinnan växte upp i Spanien och Frankrike och utbildade sig utomlands efter gymnasiet.

Att bli skådespelare var något hon hade tänkt på länge.

– Men jag fick alltid höra att jag måste ha en utbildning att falla tillbaka på, så jag läste marknadsföring med media och kommunikation och tog en mastersexamen i företagshållbarhet.

Efter en resa ensam i Asien tog hon ett beslut att satsa på skådespelardrömmen och hoppade på en ettårig utbildning i London. Kort därefter fick Hedda, som talar tre språk flytande, sin första professionella roll, i "Vår tid är nu".

– Det är svårt att tänka sig en bättre start på karriären och jag är oerhört glad för att jag fick vara en del av den fantastiska familjen som teamet utvecklades till.

Hedda beskriver samarbetet med Richard Hobert och stämningen i det internationella teamet i Fågelfångarens son med samma värme.

– Richard fick samtliga skådespelare att känna att de hade huvudrollen. Jag är väldigt tacksam för att ha fått arbeta med honom.

Några timmar senare rullar eftertexterna på bioduken och applåderna vill aldrig ta slut. Filmvisningen är över och Richard Hobert kallas upp på scenen där han får ta emot blommor och publikens jubel. Han passar på att tacka alla som varit inblandade i produktionen och ber utöver skådespelarna även de "osynliga", de som jobbat bakom kameran, att göra honom sällskap. Applåderna fortsätter taktfast medan alla bugar för publiken.

När vi vandrar ut i den kyliga vårkvällen konstaterar vi och våra stolsgrannar att vi precis upplevt ett stycke filmmagi. En känslomässigt drabbande berättelse, förstärkt av hänförande foto, ljuv musik och gedigna skådespelarinsatser.

+ 8
Premiärvisningen av Fågelfångarens son

Regissören Richard Hobert och delar av skådespelarensemblen tog emot publikens jubel på scenen efter premiärvisningen av Fågelfångarens son.

Hedda Rehnberg, som senast sågs i den svenska dramaserien "Vår tid är nu", har en av huvudrollerna i filmen.

Under måndagsförmiddagen var det pressträff på Mornington hotel som följdes av mingel på SF Studios Ljusgård.

Premiärvisningen ägde rum på Biograf Grand på Sveavägen.

Fågelfångarens son

Richard Hobert har skrivit manuskriptet och regisserat filmen som är hans tolfte film i ordningen. Berättelsen är inspirerad av en verklig händelse på 1800-talets Färöarna.

Handling: Värdshusvärdinnan Livia (Livia Millhagen) hjälper sina vänner fågelfångaren Esmar (Rudi Køhnke) och Johanna (Vigdis Hentze Bjørck) att få en son eftersom de enligt Färöisk lag annars förlorar sitt hem och mark. Ett arrangemang som måste ske i största hemlighet för att inte ryktesspridning på ön ska ta fart. Ingen av dem kan förutse följderna och hos familjen växer vreden över vad den urgamla lagen gör med deras liv.

Rollbesättningen: består av såväl svenska, nordiska som franska skådespelare: Rudi Køhnke, Vigdis Hentze Bjørck, Livia Millhagen, Jørgen Langhelle, Hedda Rehnberg samt Sébastien Courivaud.

Filmen produceras: av Anders Birkeland och Göran Lindström på GF-studios som ligger bakom filmsuccéer som "Såsom i himmelen" och "Göta kanal"-filmerna.

Visa mer...