Invigning Första höghjulingsbutiken på 125 år

Insidan
Per-Olof Kippel blir som barn på nytt varje gång han sätter sig på en höghjulingssadel. Den känslan vill han sprida till fler. Den nyöppnade butiken i Tomelilla är ett sätt.
Foto:
Det handlar inte bara om att ha balans. Man måste nog vara lite knäpp också. Det menar Mattias Nordström som är en hängiven höghjulingscyklist sedan i våras.
Foto:
Skulpturen utanför butiken är inte bara till för att titta på, utan också för att sitta på. Den står i alla fall garanterat still. Den är tillverkad hos Skånska Slakterimaskiner, som Ingvar Schön är ägare av.
Foto:
Standard Highwheels finns i dag i fem storlekar, från 48 till 56 tum.
Foto:
Lina Karna Kippel klipper bandet vid invigningen.
Foto:

I slutet på 1800-talet var höghjulingens saga all. Trodde man. Men ingen hade räknat med att entusiasten Per-Olof Kippel en dag skulle återupprätta dess heder. Nu har han öppnat världens enda höghjulingsbutik.

På parkeringsplatsen på Kärngatan kör Europas sjätte snabbaste höghjulingscyklist Mattias Nordström runt, runt i full fart. Samtidigt tar en strålande glad Per-Olof Kippel emot ett, med Tomelilla mått mätt, stort medieuppbåd. Världens första höghjulingsbutik på 125 år har sett dagens ljus, en utan tvivel unik händelse.

När Per-Olof Kippel startade Standard Highwheels 2013 var målet att nytillverka en funktionell, kvalitativ och prisvärd höghjuling. Många var skeptiska. Men förra året premiärvisades skapelsen i Berlin och sedan dess har ryktet spridit sig. I dag finns fem storlekar i två segment – touring och racing – och årets segrare i både europeiska och amerikanska mästerskapen använde cykeln.

En renässans har tagit sin början från en liten ort i sydöstra Skåne.

– Folk ska veta att världens enda höghjulingsbutik finns här. Vi sätter verkligen Tomelilla på världskartan, säger Per-Olof Kippel och berättar att det långsiktiga målet är att tillverka 200 cyklar om året.

Eftersom merparten av försäljningen sker över nätet ser han butiken främst som ett showroom. Samtidigt menar han att det finns ett symbolvärde i att finnas på en fysisk plats, att det skänker en extra trygghet åt kunderna.

En gång i tiden fanns det inget annat än höghjulingar, men när den moderna cykeln dök upp 1888 blev de svårmanövrerade föregångarna snabbt historiska kuriositeter och försvann ur handeln.

Säkerhetscykeln var det talande, ursprungliga namnet på det vi i dag kallar en vanlig cykel.

– På bara ett år förändrades hela cykelbranschen. Ja, nästan i samma sekund som man presenterade säkerhetscykeln. På den tiden ville man ju ha en praktisk cykel. Men i dag kan man ju ha en höghjuling för att den ger en speciell upplevelse, säger Per-Olof Kippel.

Priset för den större tryggheten på sadeln var nämligen att en dimension av cyklingen gick förlorad. Det är den Per-Olof Kippel vill återuppliva och sprida över världen. Varje gång han sätter fötterna på pedalerna är det som att bli barn på nytt, hävdar han.

Mattias Nordström, som har många års erfarenhet av att köra mountainbike, blev biten direkt när han kom i kontakt med höghjulingarna. Det var en barndomsdröm som gick i uppfyllelse. Han beskriver känslan som att flyga:

– Det är som hang gliding. Man svävar över landskapet.