Kaffe till tåliga pendlare

Simrishamn Artikeln publicerades
Zafwan Khamis bjöds på en rykande het kopp kaffe av Jan Källqvist, projektledare på Trafikverket, som förra torsdagen gästade Simrishamns station med anledning av att det stora banarbetet snart är klart.
Zafwan Khamis bjöds på en rykande het kopp kaffe av Jan Källqvist, projektledare på Trafikverket, som förra torsdagen gästade Simrishamns station med anledning av att det stora banarbetet snart är klart.

Trafikverkets nio veckor långa arbete på Simrishamnsbanan är snart över. Förra torsdagen passade representanter från Trafikverket och Skånetrafiken på att besöka stationen i Simrishamn för att informera resenärerna om projektet.

Det duggar och en nordlig bris viner över perrongen på järnvägstationen. Det otrevliga vädret trotsas likväl av Trafikverkets projektledare Jan Källqvist och Johan Sjöström som har rullat upp en cykelvagn fylld med kaffetermosar utanför stationshuset.

Zafwan Khamis bjuds på en rykande het kopp av Jan Källqvist. Zafwan är på väg till en SFI-kurs i Tomelilla och ska strax hoppa på bussen. Han är nöjd med ersättningsbussarna och upplever inte att pendlingen blivit så mycket besvärligare.

– Det har fungerat fint, säger han och skyndar iväg.

På perrongen finns även Skånetrafikens affärsutvecklare Mats Olsson. Han berömmer samarbetet med Trafikverket och ser fram emot den 25 november då Pågatågen åter ska rulla mellan Simrishamn och Tomelilla.

– Den här satsningen som görs nu möjliggör att vi kan öka trafiken på sikt. När det här arbetet är avslutat så kommer det bli färre störningar, det är den positiva effekten för resenärerna, säger Mats Olsson.

För att förbättra järnvägens kapacitet har man bland annat infört fjärrstyrning, byggt mötesstationer i Gärsnäs samt möjliggjort samtidig infart och byggt ut plattformarna på Ystad bangård.

– Effekterna av insatserna ser vi när alla delarna av arbetet är klart i slutet av 2021, säger Johan Sjöström projektledare på Trafikverket.

2000 meter nya spår, 25 mil kabel, 10 teknikhus, 100 meter längre plattformar och en modernare bangård i Ystad är resultatet av arbetet som tillsammans med nästa etapp lär landa på omkring 600 miljoner kronor.