Kämpaglöden skär genom seklerna

Simrishamn Artikeln publicerades

Med ”Don Quixote 201.8” bjuder Skillinge teater på en egen frodig version av Cervantes klassiker. Samtidigt menar de att tolkningen ligger mycket nära författarens ursprungliga intentioner.

Uppfylld av de ridderliga rättviseidealen bestämmer sig Don Quixote, här i Jonas Oscarssons gestalt, för att ta strid för det han tror på.
Foto: Johan Bentzel
Uppfylld av de ridderliga rättviseidealen bestämmer sig Don Quixote, här i Jonas Oscarssons gestalt, för att ta strid för det han tror på.

– Äntligen, kommer de att säga, äntligen någon som gör något. Äntligen någon som vet hur det är. Någon som lyssnar. Någon som förstår.

Den fattige adelsmannen Alonso Quijano, alias Don Quixote, här i skådespelaren Jonas Oscarssons gestalt, stirrar ut i fjärran och utstrålar övertygelse. Så mycket är fel i världen och han ska ställa allt till rätta.

”Vi har försökt tränga in i Cervantes hjärna.”

400 år har gått sedan Miguel Cervantes skrev ”Don Quixote” i en tid som präglades av den spanska inkvisitionen, men berättelsen är lika relevant i dag, inte minst i Skillinge teaters händer. Tillägget ”201.8” signalerar tydligt att det är teaterns egen version.

I centrum står den kämpande människan, som trots omgivningens misstro och hån tar strid för sina ideal.

– I boken framstår Don Quixote som en löjlig gammal gubbe, men den skrevs ju i en otroligt sträng tid då judar, araber och protestanter fördrevs. Cervantes kunde inte skriva vad han ville. Ändå innehåller boken mycket kritik mot samhället och talar om vikten av att behandla alla lika och de svagas rätt. Genom att lägga det i munnen på en gubbe som utmålas som galen kunde Cervantes komma undan med det. Det är så vi har tolkat det, säger Nils Peder Holm, innan han skrattar till och tillägger:

– Vi har försökt tränga in i Cervantes hjärna och få fram det han egentligen ville säga. Så vi gör versionen som han skulle ha velat göra.

Regissören Nils Peder Holm (i mitten) arbetar intensivt med ensemblen för att få både repliker och tekniska lösningar i ”Don Quixote 201.8” att falla på plats. Form och innehåll går hand i hand i denna suggestiva och frodiga föreställning på Skillinge teater.
Foto: Johan Bentzel
Regissören Nils Peder Holm (i mitten) arbetar intensivt med ensemblen för att få både repliker och tekniska lösningar i ”Don Quixote 201.8” att falla på plats. Form och innehåll går hand i hand i denna suggestiva och frodiga föreställning på Skillinge teater.

I det nyligen ombyggda teaterrummet, som nästan har dubblerat scenytan och skapat en takhöjd på tio meter, blir föreställningen en stark visuell upplevelse. Ilkka Häikiös och Jonas Åkessons ljus- och ljuddesign i kombination med Marta Cicionesis sparsmakade men effektiva scenografi skapar en suggestiv stämning.

Scenrummet är dunkelt och går i svart och ockra med mäktiga skuggspel. Musiken blandar sakrala körverk från 1600-talet med moderna technorytmer.

Nils Peder Holm och dramaturgen – tillika teaterdirektören och producenten – Karin Johansson-Mex har stått för grundmanuskriptet, men merparten av föreställningen har skapats genom improvisationer i nära samarbete med ensemblen.

Vid jämna mellanrum bryts berättelsen av med små parenteser, i vilka skådespelarnas egna erfarenheter, tankar och upplevelser får utrymme.

– Mycket kretsar kring vilka förutsättningar för förändring som finns i dag. Don Quixote-historien är ju alltid aktuell, eftersom den handlar om hur man som individ agerar för att påverka ett samhälle åt ett visst håll. Alla kan känna igen sig i det här, säger Karin Johansson-Mex.

Resultatet är en lekfull, spretig och frodig pjäs, som inte väjer för de mörkare sidorna av tillvaron. Den kastar sig handlöst mellan humor och allvar.

Alla skådespelare är på scenen hela tiden. Om de inte spelar en roll agerar de scentekniker. På så sätt blir ”Don Quixote 201.8” en föreställning som är väldigt tydlig med att den är just teater. Formen spelar nästan en lika stor roll som innehållet.

Pjäsen bryter ofta den fjärde väggen, för att använda en teaterterm, och gör publiken medveten om illusionen.

– Det blir en del publikmedverkan också, men ingen behöver vara rädd för att komma hit. Man kommer att få svara på några frågor, men det blir i grupp, säger Nils Peder Holm.

Premiären är på midsommar, den 22 juni. Därefter blir det ytterligare ett 20-tal föreställningar fram till den 12 augusti.