Kommunkontrakt lyft för lokal verkstad

Simrishamn Artikeln publicerades

När Simrishamns kommun handlade upp fortlöpande service och underhåll av sin bilpark, föll valet på Simrishamns Bilservice. Glädjen blev stor hos den familjeägda bilfirman, som nu annonserar efter förstärkning.

För Simrishamns Bilservice innebär uppdraget att ta hand om service och reparationer av Simrishamns kommuns bilpark ett viktigt steg i firmans utveckling. Ägarna Johan Nilsson och Sixten Bengtsson, tillika far och son, är mycket glada över kontraktet.
Foto: Johan Bentzel
För Simrishamns Bilservice innebär uppdraget att ta hand om service och reparationer av Simrishamns kommuns bilpark ett viktigt steg i firmans utveckling. Ägarna Johan Nilsson och Sixten Bengtsson, tillika far och son, är mycket glada över kontraktet.

Nästan alla lokala bilfirmor gav sig in i leken och lämnade anbud, när Simrishamns kommun för första gången separat handlade upp reparation och service av sin bilpark i stället för att förlita sig på serviceavtal hos bilhandlarna. Men endast en kunde stå som segrare.

Det åtråvärda kontraktet hamnade hos Simrishamns Bilservice. Ett besked som vid månadsskiftet nådde de glatt överraskade ägarna, tillika far och son, Sixten Bengtsson och Johan Nilsson.

– Det känns jättebra, säger den senare.

”Vi klarade oss bra redan tidigare, men man strävar alltid efter utveckling.”

Utöver service och reparationer innehåller kontraktet tilläggstjänster som alkolås, körjournal, hjulskifte och däckhotell och är värt två miljoner kronor. Det är rätt stort för ett företag som förra året omsatte strax över fem miljoner.

– Vi klarade oss bra redan tidigare, men man strävar alltid efter utveckling. Det här gör att verksamheten får ett jämnare flöde. Med privatkunder kan det vara lite mer ryckigt, säger Sixten Bengtsson.

Det var han som startade bilfirman 1981 tillsammans med en kompis. Då låg det i en gammal lada i Gröstorp, där den forna svinstian gjordes om till en verkstad.

1989 flyttade verksamheten till sin nuvarande plats på Rörbecksgatan i centrala Simrishamn, där verkstaden sedan några år tillbaka även har kompletterats med försäljning av begagnade bilar.

Snart får Samuel Tesfamariam, bilfirmans ende anställde utöver ägarna, fler kollegor. Det ser han fram emot.
Foto: Johan Bentzel
Snart får Samuel Tesfamariam, bilfirmans ende anställde utöver ägarna, fler kollegor. Det ser han fram emot.

För Johan Nilsson, som alltid har haft ett stort bilintresse, var det naturligt att kliva in i familjeföretaget. I dag är det han, fadern och Samuel Tesfamariam som jobbar på Simrishamns Bilservice. Men snart blir de fler.

Med kommunavtalet i ryggen vågar firman nyanställa. Annons är redan ute.

– Vi bedömer att vi tills vidare klarar oss med en till, så att vi blir fyra. Vi börjar där i alla fall. Möjligen kommer det också hit ytterligare en kille som vill jobba som konsult och då tar vi in honom vid behov, säger Sixten Bengtsson.

Alla 120 kommunala bilar omfattas inte av kontraktet. Fortfarande finns det en del löpande serviceavtal hos andra bilfirmor för delar av bilparken. Men alla nya bilar hamnar hos Simrishamns Bilservice och så även de äldre bilar som saknar serviceavtal.

Eftersom kommunen köper in ungefär 20 nya bilar om året kommer uppdraget successivt att omfatta en allt större del av bilparken.

Redan första veckan i maj fick Simrishamns Bilservice in två kommunbilar för reparation och fler är inbokade för service och hjulskifte. Men än är det oklart exakt hur kommunavtalet, som totalt sträcker sig över fyra år med en avstämning efter det första året, kommer att påverka verksamheten.

– Vi sköter det efter hand och ställer upp och fixar. I år blir det nog inte så mycket, men det blir sannolikt betydligt mer nästa år och även året därpå, säger Johan Nilsson.