Konstnärer och programmerare utbytte kunskaper

Simrishamn Artikeln publicerades
Joseph Matzelle som studerar programmering på University of Wisconsin (mitten) visar konststudenterna Eric Persson och Jimmy Astvik på SARA i Simrishamn hur ett enkelt datorspel är uppbyggt.
Foto: Fredrik Ekblad
Joseph Matzelle som studerar programmering på University of Wisconsin (mitten) visar konststudenterna Eric Persson och Jimmy Astvik på SARA i Simrishamn hur ett enkelt datorspel är uppbyggt.

Ett 20-tal programmeringsstudenter och ett par lärare från University of Wisconsin, USA, är just nu på Sverigeturné och förra torsdagen besökte de Swedish Academy of Realistic Art (SARA) i Simrishamn för att utbyta tankar och idéer med konstskolans elever.

Det vanligtvis tysta krokirummet på konstskolan sjuder av liv när Österlenmagasinet hälsar på strax före lunch. Eleverna som har delat upp sig i smågrupper sitter hukade framför laptops och diskuterar livligt.

– Visst är det en härlig stämning, säger Gunilla Sjöberg, rektor för SARA. Igår föreläste vi om konsthistorien för dem och idag ger de oss en inblick i spelprogrammering. Samarbetet avslutas med en fest ikväll.

De amerikanska studenterna besökte nyligen spelutvecklingsföretaget Massive Entertainment i Malmö och efter Simrishamnsbesöket ska gruppen vidare till Linköping.

– Att ett universitet från USA väljer att komma till SARA och Simrishamn tycker vi är stort och vi är väldigt stolta över att de har valt att samarbeta med oss, säger Gunilla Sjöberg.

Att det finns många beröringspunkter mellan konst och spelindustrin är uppenbart. Har man studerat realistiskt måleri och är duktig, så kan det vara en väg in som illustratör på ett dataspelföretag, säger Gunilla Sjöberg.

I ett angränsande rum visar Joseph Matzelle konststudenterna Eric Persson och Jimmy Astvik hur ett Star Wars-spel är uppbyggt.

– Grafiken i just det här spelet är inte så avancerad, utan det handlar mer om att visa hur det är uppbyggt, bakom kulisserna, men annars är utseendet helt avgörande för ett spels popularitet, menar Joseph Matzelle.

– De spel som liknar verkligheten mest är också de som säljer bäst, konstaterar han och nämner onlinespelet Tom Clancy's The Division som exempel. Om det inte hade varit så realistiskt hade det aldrig sålt så bra. Spelindustrin behöver verkligen duktiga illustratörer, säger Joseph som själv gärna skulle vilja jobba för Nintendo i framtiden.

William Andersson Hägglund som går i trean på SARA har smitit ifrån gruppövningen för att fokusera på sitt examensarbete, en stor oljemålning där han utforskar Narcissusmyten.

– Jag spelar själv oerhört mycket dataspel, så jag hade absolut kunnat tänka mig ett jobb inom spelindustrin. Det hade varit jättehäftigt att nå ut med sitt arbete till en så stor publik.