Med egen blick på Stones

Insidan Artikeln publicerades
Med både Rolling Stones och högkvalitativt dekormåleri i mixen kan det inte bli fel. Noe Erikssons färgsprakande bilder har blivit väldigt uppskattade, men alltjämt finns det exemplar kvar av de totalt 70 som har trycks upp, tio av vart motiv.
Foto:Johan Bentzel
Med både Rolling Stones och högkvalitativt dekormåleri i mixen kan det inte bli fel. Noe Erikssons färgsprakande bilder har blivit väldigt uppskattade, men alltjämt finns det exemplar kvar av de totalt 70 som har trycks upp, tio av vart motiv.

Noe Erikssons karriär har i princip gått parallellt med Rolling Stones. Ibland har deras vägar också korsats. Den erfarne, svenske formgivaren har funnit ett annorlunda sätt att uppmärksamma både sin egen bemärkelsedag och ett av världens största rockband.

För att uppmärksamma sin 70-årsdag och samtidigt sluta cirkeln efter en 50 år lång karriär som frilansande formgivare, dekoratör och reklamtecknare har Noe Eriksson skapat sju särpräglade verk med Rolling Stones som motiv.

Varje verk har, passande nog, tryckts upp i tio numrerade exemplar av varierande storlek och har rönt stor uppskattning runt om i landet. Just nu finns de att beskåda och köpa i butiken Stärkans Kvalitetsoutlet i Kivik, där de kommer att finnas kvar åtminstone till och med äpplemarknaden.

Vid en första anblick är det lätt att tro att det är foton som har manipulerats i datorn. Men Noe Eriksson är en dekoratör av den gamla skolan och använder enbart tuschpenna, akvarellfärg, tippex, sax, hålslag, tandborste och andra analoga tekniker.

Popkonsten, och framför allt Andy Warhol, har han ett särskilt gott öga till. Därför stör det honom inte att hans konst delvis faller under kategorin inredning.

– Jag räknar mig inte som konstnär, utan snarare som dekorationsmålare. Som reklamtecknare har jag alltid ritat det som folk vill ha. Vill de ha en rutig häst, så har jag målat en rutig häst. Jag vet vad folk tycker om.

Att det blev just Rolling Stones var ingen slump. Några av Noe Erikssons första uppdrag var att formge material åt bandets svenska skivbolag och konsertarrangör.

Det började med omslaget till den svenska utgåvan av singeln ”Time is on my side” och 1967 använde han samma bild för att skapa en reklamposter för bandets framträdanden i Sverige.

Postern kom dock aldrig längre än till Roos tryckeri i Stockholm, där det magentafärgade originalet återfanns 2015 och återbördades till upphovsmannen.

– Postern användes inte eftersom Stones hade betett sig så illa 1966 att arrangören inte ville att de skulle ha några posters året därpå.

Trots sin nära koppling till bandet har Noe Eriksson aldrig träffat Rolling Stones och räknar inte med att göra det heller. Det räcker med att ha dem som motiv.

– Många säger att jag skulle sälja bättre om jag målade Beatles, men Stones var ju bland mina första stora jobb och jag tycker att de är fantastiska. Det är otroligt att de fortfarande håller på. De är ju äldre än vad jag är.

Text och bild: Johan Bentzel