Medborgarundersökning i Simrishamn är klar

Simrishamn Artikeln publicerades
– Ett fortsatt målinriktat arbete för att stärka våra verksamheter är viktigt, menar Simrishamns kommundirektör Diana Olsson, efter att SCB:s medborgarundersökning presenterats.
Foto: Torun Börtz
– Ett fortsatt målinriktat arbete för att stärka våra verksamheter är viktigt, menar Simrishamns kommundirektör Diana Olsson, efter att SCB:s medborgarundersökning presenterats.

Simrishamns kommun har deltagit i SCB:s medborgarundersökning i höst, för tredje året i rad. Det är en enkätundersökning företaget genomfört två gånger årligen sedan 2005 och som de flesta av landets kommuner deltagit i en eller flera gånger.

1 200 slumpmässigt utvalda personer i åldrarna 18–84 år tillfrågades i höstens undersökning i Simrishamns kommun, knappt hälften, 46 procent, besvarade enkäten. Undersökningen och dess resultat är uppdelad i tre delar. Den första delen handlar om hur man upplever kommunen som en plats att bo och leva på och det sammanfattande betyget blev 60 i år jämfört med 57 i fjol. De frågeområden som ger underlag för förbättringar, om möjligt, är ”fritidsmöjligheter”, ”bostäder”, ”kommersiellt utbud” och ”trygghet”. Fyra av tio av de som besvarat enkäten kan starkt rekommendera vänner och bekanta att flytta till kommunen. Det, tillsammans med ”kommersiellt utbud”, är de kategorier som får högst betyg, 62 (2017: 61) respektive 65 (2017: 65). Störst ökning jämfört med i fjol men med fortfarande lägst index får ”utbildningsmöjligheter” med 41 (2016: 35).

– Vi arbetar steg för steg och med prioriteringar kopplade till våra utvecklingsområden, säger Diana Olsson. Resultatet i år pekar på att vi är på rätt väg, eftersom betygen fortsatt ökat jämfört med de två senaste årens mätningar. Upplevelsen av arbets- och utbildningsmöjligheter är dock fortfarande en utmaning.

Den andra delen av undersökningen handlar om hur medborgarna ser på kommunens verksamheter. Det sammanfattande betygsindexet blev 51 (2017: 48) och resultatet för flertalet parametrar har förbättrats jämfört med mätningen i fjol. Betyget på ”bemötande och tillgänglighet”, det vill säga hur medborgarna bedömer kommunens tillgänglighet och det bemötande de får i sin kontakt med kommunen, blev 55 att jämföra med 53 2017 och 48 2016:

– ”Kontakt Simrishamn” startade i april i fjol och har avsevärt förbättrat tillgängligheten och löser snabbt de vardagsfrågor våra medborgare har, säger Diana Olsson. Detta, tillsammans med en ännu högre medvetenhet hos våra medarbetare att sätta medborgaren i centrum, bidrar säkert till det förbättrade betyget.

Bäst betyg fick ”räddningstjänsten” med 71 (2017: 68), ”vatten och avlopp” med 70 (2017: 72) och ”förskolan” med 65 (2017: 62). För att höja helhetsbetyget ytterligare och därmed få mer nöjda medborgare, krävs främst upplevda förbättringar av betygsindexen för ”gator och vägar”, ”miljöarbete”, ”gymnasieskolan”, ”kultur” samt ”äldreomsorgen”.

– Ett fortsatt målinriktat arbete för att stärka våra verksamheter är viktigt, säger Diana Olsson. Precis som SKL:s mätverktyg ”Kommunkompassen” pekade på, ska vi ha fokus på resultaten i våra kärnverksamheter, både att öka dem och förmedla dem till medborgarna.

Den tredje och avslutande delen av SCB:s undersökning handlar om hur medborgarna i Simrishamns kommun ser på sitt inflytande i kommunen. Det sammanfattande betygsindexet har ökat till 40 (2017: 32). SCB:s rekommendation är att förbättringar inom frågeområdena ”förtroende” och ”påverkan” är de som kan påverka helhetsbetyget mest. Avgjort högst betyg i den tredje delen fick området ”information” med 55 (2017: 52).

– Det här är fortsatt en utmaning för såväl förtroendevalda som för oss som jobbar i kommunverksamheten, avslutar Diana Olsson.