Mod och envishet bakom framgångsrikt företagande

Insidan Artikeln publicerades
Foto:
För tio år sedan startade Helena L Åkesson Skillinge emalj. Med en nypa mod och en stor slev envishet har hon skrivit framgångsreceptet för sitt företag.
Foto:
Helena trivs med att driva företag i Skillinge. – Klustren i byarna är så tajta, vi känner och stöttar varandra.
Foto:
Det är ordentligt varmt i ugnen. Emaljen smälter först vid 800 grader.
Foto:
Varje skylt går igenom minst 14 moment innan den är klar för leverans.
Foto:
Smart företagande sitter i detaljerna.
Foto:
Skillinge emalj är en av landets få tillverkare av emaljskyltar.
Foto:

Helena L Åkesson på Skillinge emalj mottog torsdagen den 19 oktober utmärkelsen Årets företagare i Simrishamns kommun vid den årliga företagarkvällen. ÖM har träffat Helena för att prata framgångskoncept, utmaningar och framtid.

Hur kändes det att få utmärkelsen?

– Jag blev väldigt överrumplad! Jag var så glad bara för nomineringen och alla tre som var nominerade till priset representerar på ett så bra sätt vad företagandet på Österlen är och innebär. Det kändes så förmätet att förbereda ett eventuellt tacktal, så jag stod där och kände mig lite handfallen och rörd med händerna fulla av pris, diplom och blommor.

Helena har drivit Skillinge emalj sedan 2007.

– Jag stod inför ett skifte i livet och kände ett sug efter att lära mig något nytt. Då dök det upp en emaljskyltsverkstad i Ronneby som var till salu och jag lockades av det gamla hantverket. Allt bara föll på plats och det kändes helt rätt. Det är precis tio år sedan! Igår träffade jag vännerna i syjuntan som var med när det begav sig. Jag minns hur de peppade mig med ord som "det klarar du, var inte rädd, du är modig". Den typen av stöd är väldigt betydelsefullt att få, för att våga ta steget. I går överraskade de mig med att skåla för mina tio år med företaget och för utmärkelsen Årets företagare. Och då kände jag - jamen, något har jag nog gjort rätt.

Vad tror du är framgångskonceptet bakom att du lyckats så bra med ditt företag?

– Utöver modet som jag tror att man måste ha, så gäller det att vara visionär. Och att inte släppa på de högt uppsatta målen. Visst är det stundtals jobbigt att vara presterande, men det krävs för att företaget ska bli framgångsrikt. Så det gäller att envist påminna sig om vad som är viktigt! Dessutom är det en stor fördel att vara en god kommunikatör, att kunna lyssna av kundens behov och vara både snabb, tydlig och konkret i kommunikationen.

Vad är roligast i ditt arbete?

– Jag gläds självklart åt standardbeställningarna som är avgörande för att verksamheten ska rulla på, men det roligaste och mest utmanande att jobba med är specialuppdragen. Att ingå i den kreativa processen, arbeta med färg och utformning tillsammans med en arkitekt, formgivare, designer eller konstnär. Ett exempel är utsmyckningen till Sätra tunnelbanestation som Madeleine Pyk var här och jobbade med i våras. Det var jättekul!

Vilka utmaningar ställs du inför som företagare?

– Att få det att gå ihop. Det ekonomiska har aldrig varit min drivkraft men det måste ju såklart bära sig! Som nyföretagare var jag klar över att det kom till att ta tid att bygga upp en ny verksamhet och det gäller verkligen att uthärda de där första kämpiga åren.

Hur ser framtiden ut på Skillinge Emalj?

– Jag är så stolt och glad att ha nått affärsidén som jag satte för 11 år sedan, med bland annat en välfungerande webbshop och återkommande offentliga uppdrag. Just nu ligger visionerna kanske på ett stillsammare plan. Det handlar om effektiviseringar i produktionen och en del "uppgraderingar" i maskinparken. En dröm vore att ha kunna ta in ytterligare en duktig allsidig kraft i staben och växa och utvecklas på så vis. Och till våren kommer jag att visa resultatet av mina egna kreativa processer som legat på lur.

Text: Hannah Andersson

Bild: Janni Rix

Namn: Helena L Åkesson

Ålder: 56 år

Bor: Mellan Hylkan och Hammaren

Uppvuxen: Hammenhög

Aktuell med: Utsedd till Årets företagare i Simrishamns kommun.

Inspireras av: Den sortens engagemang och hängivenhet som John Ekström (Årets unga företagare som du kan läsa mer om i nästa nummer av ÖM reds.anm.) visar i sitt företagande.

Beskriv dig själv med tre ord: Envis, hängiven och kreativ.