Mystiska textila världar möts på konsthallen

Insidan Artikeln publicerades
Även när Majlis Agbeck inte broderar, utan som här målar på plexiglas, har verken textila kvaliteter över sig. Transparensen, möjligheten att beskåda verken från mer än ett håll, spelar en stor roll i hennes konst. 2 bilder
Foto:Johan Bentzel
Även när Majlis Agbeck inte broderar, utan som här målar på plexiglas, har verken textila kvaliteter över sig. Transparensen, möjligheten att beskåda verken från mer än ett håll, spelar en stor roll i hennes konst.

Broderi och gåtfulla motivvärldar är de trådar som väver samman Tomelilla konsthalls nya utställare Majlis Agbeck och Ida-Lovisa Rudolfsson.

”Hit men längre” är det något kryptiska namnet på Tomelilla konsthalls nya utställning, som förenar textilkonstnärerna Majlis Agbeck och Ida-Lovisa Rudolfsson. Ingen av dem är en ren textilkonstnär, utan båda blandar gärna in andra tekniker i sina verk.

Vanligtvis delar utställarna på konsthallen upp sig, en på övre och en på undre plan. Den här gången samsas konstnärerna om utrymmet på båda planen. Det skapar ett mer nära möte mellan deras olika uttryck, som har många likheter men också uppenbara skillnader.

Medan Ida-Lovisa Rudolfssons verk sprakar av färg, är Majlis Agbeck mer subtil och dämpad i sitt uttryck.

– Jag skulle säga att den röda tråden i utställningen är mystiken, den överhängande gåtan som båda framkallar i sina verk. De tar en till det där tillståndet mellan dröm och verklighet där allt är möjligt, säger Tomelilla konsthalls intendent Désirée Lennklo.

Majlis Agbeck har varit verksam som konstnär i fyra decennier, inte bara inom textil, utan även inom många andra konstformer. Ett återkommande motiv är konturerna av obestämbara djur, som samtidigt har något mänskligt över sig.

Hon broderar mycket på polyesteroganza, ett minst sagt bångstyrigt och svårhanterat material, som hon har fastnat för på grund av dess genomskinlighet. Hon vill gärna skapa verk i flera dimensioner.

– Man kan uppleva bilderna från båda hållen. Det finns ingen avigsida eller rätsida på dem. Det finns något meditativt över broderiet. Det går inte att forcera, utan det får ta sin tid. Då blir det en lång process, som ger tid för eftertanke redan under arbetets gång, säger hon.

Ida-Lovisa Rudolfsson, som bor på ön Orust i Bohuslän, utexaminerades från Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg för åtta år sedan, men har redan blivit ett namn att räkna med både i Sverige och internationellt.

Inte heller hon arbetade ursprungligen med textil konst. Broderiet var ett tidsfördriv som med tiden letade sig in i och fick en central plats i hennes konst.

– Jag kombinerar ofta broderiet med textilfärg. Att brodera tar väldigt lång tid. Då är det skönt att gå in och ändra stämningen i bilden på en sekund med ett sjok färg. Jag jobbar mycket med de ytterligheterna i mina verk, säger hon.

Utställningen pågår till och med den 18 mars, med öppen visning lördagen den tredje mars klockan 13 samt babyvisning onsdagen den 14 mars klockan 9.30.