Rysk körglädje i Smedstorp

Insidan
Kent Farman kör själv en Ural Ranger årsmodell 2005. – Kommer jag inte fram med bilen när det är snökaos på vintern tar jag motorcykeln, de är gjorda för att köra i alla klimat. Min har stått ute sedan 2005. Jag har bara servat den en gång per år och laddat batteriet på vintern, det säger en del om kvalitén.
Foto:
Kent är även återförsäljare för indiska Royal Enfield. På bilden en Classic Crome EFI årsmodell 2017.
Foto:
Uttern med motorcykelbrillor är verkstadens maskot.
Foto:
Catarina Widells stora intresse är inredning och hon letar prylar på auktioner, loppisar och utlandsresor till butiken som ligger längs Storgatan i Smedstorp. Byggnaden var en gång byns järnvägshotell.
Foto:
I butiken Norvalla hittar kunderna allt från designklassiker till de mest oväntade inredningsprylarna.
Foto:

Färdas du längs Storgatan genom Smedstorp passerar du Norrvalla. En butik som så många andra i byarna på Österlen. Det som gör att Norrvalla sticker ut, är att det mitt bland inredningsdetaljerna i skyltfönstret står en motorcykel. Här hittar du nämligen en återförsäljare av ryska och indiska hojar i retrokostym.

Artikeln publicerades 17 augusti 2017.

Det är Kent Farmans och Catarina Widells respektive intressen som ligger bakom den ovanliga mixen i skyltfönstret. Kent svarar för hojarna och Catarina för inredningsprylarna.

– Vi kombinerar våra hobbyer i Norrvalla, ler Catarina och välkomnar in i butiken. Inredning är hennes stora intresse och i butikslokalen visas en skön mix av stort och smått.

– Jag gillar att blanda stilar och här finns allt från 1800-tal till slutet av 1900-talet. Jag letar prylar på bland annat auktioner, loppisar och utlandsresor.

Började med motocross

Norrvalla hade paret med sig när de flyttade från Ystad till Smedstorp för fem år sedan. Redan år 2000 började Kent sälja sidovagnsmotorcyklar från ryska märket Ural. Intresset för hojar har han haft sedan barnsben.

– Jag fascinerades av att titta på motocross redan som femåring, sedan blev det moped och när jag blev 16 år hängde jag på låset för att få ta motorcykelkörkort. Intresset för sidovagnsmotorcross gjorde att jag fick upp ögonen för motorcyklar av märket Ural.

Medan de andra förarna lastade sina motocrosshojar på släp efter avslutad tävling, skruvade Kent bara tillbaka backspeglarna på sig vägregistrerade hoj och körde hemåt.

– Men en gång stannade jag till för att handla innan ett race och glömde kassen med ägg och mjölk i lastutrymmet. Det var bara en sörja när jag hade kört klart, skrattar han.

Ryskt och indiskt

Motorcyklarna av det ryska märket Ural ser ut som de gjorde under andra världskriget, trots att de numer är toppmoderna, vilket tilltalar nostalgikern.

– Om du gillar att skruva ska du köpa en gammal hoj men gillar du att köra ska du köpa en nyproducerad, konstaterar Kent. Själv väljer han det sistnämnda och påpekar att kvalitén har förbättrats avsevärt. Andra fördelar som han lyfter fram med Ural är en femväxlad låda med riktig back, i och urläggningsbar sidovagnsdrift, och hög lastvikt med möjligheten att ta två passagerare.

För kunderna som inte vill ha sidovagn importerar Kent motorcyklar från indiska Royal Enfield. Han erbjuder även service och ett stort reservdelssortiment för båda märkena.

Text och bild: Hannah Andersson