Samarbete med målet att inspirera till hållbara val

Sydöst Artikeln publicerades
Tre olika modeller, i tre olika brudklänningar, användes för att illustrera tre helt olika stilar. På bilden syns Vera Ekelund. Fler bilder hittar du på Salong E & V, Da Foto & Form och Fröken Bräkens sociala medier. Foto: David Altengård
Tre olika modeller, i tre olika brudklänningar, användes för att illustrera tre helt olika stilar. På bilden syns Vera Ekelund. Fler bilder hittar du på Salong E & V, Da Foto & Form och Fröken Bräkens sociala medier. Foto: David Altengård

Går det att göra ett ­­hållbart bröllop, som inte kostar skjortan, utan att tumma på kvaliteten? ­­­­Det är Ebba Antonius, Vera Ekelund, David Altengård och Jonna Jollmo övertygade om, och vill inspirera kunderna till med sin nya portfolio.

Idén till projektet kläckte tvillingsystrarna Ebba Antonius och Vera Ekelund när de stod och arbetade på Salong E & V i Ystad.

– Vi pratar om mycket annat än bara hår på jobbet och funderar ständigt på andra aspekter kring yrket, berättar Ebba. På somrarna möter vi många kunder som ska gifta sig och en gemensam nämnare i samtalen med dem är oron för att kostnaderna för bröllopet skjuter i taket. Utifrån det föddes idén om ett projekt som skulle kunna visa på hur ett bröllop kan bli både hållbarare och billigare.

Ebba Antonius, David Altengård och Jonna Jollmo vill inspirera sina kunder, som går i bröllopstankar, att göra hållbara val.
Foto: Hannah Andersson
Ebba Antonius, David Altengård och Jonna Jollmo vill inspirera sina kunder, som går i bröllopstankar, att göra hållbara val.

Med på resan har fotografen David Altengård, som driver Da Foto & Form med bas i Köpingebro, och floristen Jonna Jollmo, som driver Fröken Bräken i Hammenhög, varit.

Kvartetten har nämligen en gemensam nämnare. Finns det en, för vår planet, hållbar väg att gå, så väljer de gärna den.

– Varje gång du drar ditt betalkort gör du ett val som påverkar planetens framtid, säger David.

– Vi gör alla många val varje dag som ger oss möjlighet att bidra till en minskad miljöpåverkan, håller Jonna med.

– Slit och slängmentaliteten som råder är inte hållbar i längden och kring ett bröllop finns det många val som kan vara värda att tänka ett extra varv kring, säger Ebba.

Sagt och gjort, efter ett första möte bestämde sig kvartetten för att träffas kring en fotografering för att skapa en gemensam portfolio.

Hållbara bröllop

Bröllopsklänningen brukar vara en tung utgiftspost inför ett bröllop.

– Där har vi direkt en aspekt där det går att utmana det traditionella tänket, för visst är det galet att spendera tusentals kronor för en klänning som bara används en gång, säger Ebba. Klänningarna som vi använde vid fotograferingen lånade vi av Beyond Retro i Malmö. Alla tre fantastiska klänningar, i nyskick, som gick på under tusenlappen.

Ebba och Vera gjorde håruppsättningarna på modellerna och Vera ställde även upp som modell själv. David stod bakom kameran och Jonna fixade rekvisitan. Och blommorna förstås.

Att välja hållbara vägar i floristyrket är vardagsmat för Jonna. Sommartid odlar hon mycket blommor själv, använder gärna naturmaterial i sina buketter, vattnar med regnvatten och arbetar efter säsong.

– Växter är något som känns naturligt, så inte alla tänker på att produktionen av blommor lämnar ett stort miljöavtryck, säger Jonna. Men det gäller inte alla. Det kom in en brud i min butik för några veckor sedan som ville göra en beställning inför sitt bröllop nästa år. Hon var väldigt engagerad och ville odla sina egna snittblommor. Att få göra uppdraget i samarbete med kunden på det viset tycker jag är jätteroligt!

Tillbaka till fotograferingen vid Forsemölla som överträffade gängets förväntningar.

– Platsen i kombination med vädret och ljuset gav mig fantastiska förutsättningar, säger David.

Med sig hem fick de många vackra bilder.

– Hittills har vi använt dem på våra sociala medier, men tanken är att sätta ihop dem till en bok som vi ska använda i våra företag som inspiration för våra kunder, berättar David.

Idéer för hur projektet kan utvecklas råder det inte brist på och företagarna ser fram emot fler samarbeten.

– Det är ju mycket roligare att kunna rekommendera sina kunder någon som man vet delar samma värderingar, avslutar David.