Vegetariskt, en livsstil

Insidan Artikeln publicerades
Matti Holgersson och Iwona Kwodzinska Holgersson skapar magi vid både bakbord och spis på Byvägen 35 i Sankt Olof.
Foto:Hannah Andersson
Matti Holgersson och Iwona Kwodzinska Holgersson skapar magi vid både bakbord och spis på Byvägen 35 i Sankt Olof.

Vegotrenden håller i sig och intresset för vegetarisk mat bara ökar. För paret Matti Holgersson och Iwona Kwodzinska Holgersson, som driver Byvägen 35 i Sankt Olof, är det en livsstil att äta vegetariskt. Att intresset för vegetarisk mat är stort märker de när det är lunchtid i caféet.

För Matti Holgersson är det naturligt att ställa vegetariskt på bordet.

– Jag har varit vegetarian sedan jag var fyra år gammal och hela familjen äter vegetariskt. Så har vårt liv alltid sett ut, säger Matti. När vi öppnade eget för två år sedan kändes det självklart att arbeta med råvaror som vi kan stå för. Vi valde inte vegetariskt och ekologiskt för att det var trendigt. Snarare var vi lite nervösa för hur det skulle tas emot här i en by på landet. Men det visade sig snabbt att vi fyllde ett tomrum och en efterfrågan som fanns. Det kom kunder och matgäster från mer eller mindre hela Österlen.

Det skulle visa sig att Matti och Iwonas satsning låg helt rätt i tiden. En Sifoundersökning visar att nästan varannan svensk äter vegetariskt minst en gång i veckan och att var fjärde av de tillfrågade planerar att välja vegetariskt i ännu större utsträckning under 2017.

Ekologiskt efter säsong

Byvägen 35 är i första hand ett hembageri och café men att Matti är en skicklig kock med erfarenhet från några riktigt välrenommerade restauranger i såväl Göteborg som Köpenhamn märks på lunchmenyn.

– Maten tar allt större plats, medger Matti och vi får höra från gästerna hur de längtar efter vår veckomeny.

Inte konstigt när det serveras rätter som jordärtskockssoppa med syrade päron och färsk timjan eller halstrade svartrötter med mandelbiff och hollandaise på brynt smör.

Passion för bröd

Intresset för att baka växte fram när Matti för en tid bröt med kocklivet och arbetade med marknadsföring istället.

– Min passion för bröd föddes när jag jobbade som marknadsföreningschef på två bagerier i Köpenhamn. Jag började baka konstant där hemma och fick fram det ena brödet häftigare än det andra. Jag kom till insikt med hur mycket mer levande bröd som är bakat med ekologiska råvaror blir.

När Matti och Iwona gjorde bageri och café av den gamla snickerifabriken i Sankt Olof var nischen därför självklar. Ekologiskt, vegetariskt och säsongsbetonat.

– Att göra meny efter säsong är superviktigt för oss eftersom vi arbetar med grönsaker och ekologiskt så långt det går. Vi har en vision om att även börja odla en del av det vi serverar. Vi är i princip självförsörjande på örter redan och har planer på att bygga ett växthus. Men tiden ska också räcka till. På sommaren när odlingarna kräver sin skötsel har vi ju hur mycket gäster som helst, avslutar Matti med ett stort leende.

Text och bild: Hannah Andersson

Fakta

Vegotrend

Intresset för vegetarisk mat ökar. Det visar den årliga vegoundersökningen som Sifo gör på uppdrag av livsmedelskoncernen Axfood. Undersökningen visar att nästan varannan svensk (45%) äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan och var fjärde (24%) planerar att i ännu högre utsträckning välja vegetariskt framför kött 2017.

Allt fler kallar sig flexitarianer. Vilket innebär att man äter vegetarisk mat en eller ett par gånger i veckan.