Veteranrallyt gasade på trots ostadigt väder

Insidan ,
Här beger några rallydeltagare av på den drygt sju mil långa rundan i vackert sommarlandskap.
Foto:
Peter Gullstrand deltog i rallyt med sin Puch Florida från 1970 och Kent Nilsson på sin NSU Quickly från 1958.
Foto:
Per Persson Landqvist och Anna-Karin Landqvist körde med sin BMW R100S från 1982. – Den är oerhört bekväm och det är den enda av alla vi har där hemma som rullar, konstaterar Per med ett skratt.
Foto:
Österlenkicken anordnas årligen av MCV Österlen.
Foto:
Kurt Göransson kör en Honda VT 500 från 1983. – Det finns bara två, tre stycken i Sverige. Den här är importerad från Tyskland. Det är en bra, lättkörd cykel som man kan köra var som helst, när som helst.
Foto:
Mycket sitter i detaljerna. Till exempel en glimmande guldfärgad hjälm, tillhörande Zilla Lindh som kör en NSU Gripen Lux 200 från 1952.
Foto:
Ordförande Bonny Svensson hälsade alla välkomna och presenterade var och en moped eller motorcykel samt dess förare innan de gav sig iväg på rally. – Vi gör det här mycket för att vi vill visa att vi vårdar och håller de här gamla fordonen igång. Men också för gemenskapen skull och för att locka nya medlemmar.
Foto:
Kevin Modig, 2, var dagens kanske yngsta motorfantast.
Foto:
Robert Jönsson fick sig själv och sin NSU OSL 251 från 1939 presenterad i megafon innan start.
Foto:
Eskil Månsson kör en Harley Davidsson 750 från 1942.
Foto:
Många kom i tidstypiska kläder eller tillbehör veteranrallyt till ära.
Foto:
Såväl nyare som äldre varianter är välkomna i rallyt. Här syns en Goldwing 1800 från 2005, körd av Kent Brink.
Foto:
Årets pristagare i tipsrundan (från vänster). Moped : 1:a pris: Ingvar Blomgren, Crescent 1126 1957. 2:a pris: Erik Holmgren, HVA Novolette 195. 3:e pris: Roland Rask, Puch Dakota 1967. Trevligaste ekipage: Arne Bengtsson (sittande), Monark Albin 1942. Motorcykel: 1:a pris: Klas Håkansson, Rex Roadmaster 1950 (Hans bror mottog priset). 2:a pris: Jan Karlsson, HVA Silverpilen 1957. 3:e pris: Göran Mårtensson, Ariel G 1929. Stående i mitten på bilden syns Bonny Svensson, ordförande i MCV Österlen.
Foto:

I förmiddags anordnades det årliga motorcykel- och mopedveteranrallyt Österlenkicken av MCV Österlen. Start och mål skedde vid Backakrogen i Brösarp. Över 70 anmälda gasade glatt iväg på den flera mil långa rundan i ömsom regn, ömsom uppehåll.

Artikeln publicerades 12 augusti 2017.

När klockan började närma sig tio på förmiddagen rullade mopeder och motorcyklar från Skånes alla hörn in på Backakrogens parkering i Brösarp. Innan de fick klartecken att starta presenterades var och en med namn och typ av fordon. Därefter bar det iväg mot ett flera mil långt rally med stående inslag som tipsrunda, avslutande lunch och prisutdelning.

Text och bild: Louise Lind