"Vi människor är så extremt kapabla att göra det vi vill, bara vi vågar"

Insidan
John Ekström blev nyligen utnämnd till Årets unga företagare i Simrishamns kommun vid den årliga företagarkvällen.
Foto:
John Ekström blev nyligen utnämnd till Årets unga företagare i Simrishamns kommun vid den årliga företagarkvällen.
Foto:
John Ekström blev nyligen utnämnd till Årets unga företagare i Simrishamns kommun vid den årliga företagarkvällen.
Foto:
Företagets nyöppnade butik i Köpenhamn. Bild: Ion Kombokis
Foto:
John Henric Sweden säljer exklusiva skjortor, tröjor och accessoarer. Foto: Ion Kombokis
Foto:
John Henric Sweden säljer exklusiva skjortor, tröjor och accessoarer. Foto: Ion Kombok
Foto:

John Ekström, skapare av klädmärket John Henric Sweden tog nyligen emot utmärkelsen Årets unga företagare i Simrishamns kommun vid den årliga företagarkvällen. Vi träffade John på gården utanför Skillinge, hans oas i livet som annars är fyllt med resor världen över.

Hur kändes det att få utmärkelsen?

– Det kändes jättekul och jag är verkligen hedrad. Företagarkvällen var väldigt trevlig, allt var bra ordnat och vi hade roligt.

John är entreprenör sedan barnsben och minns sina allra första projekt tydligt och klart.

– Det har alltid varit självklart för mig att ha något eget. När jag var liten hade jag alltid en massa projekt på gång. I slutet av 80-talet åkte jag till exempel regelbundet ner till hamnen i byn och fick massor med plattfisk som ingen ville ha, av fiskarna. Sen gick jag från dörr till dörr och sålde fisken till full vakans, säger John med ett skratt.

Under tiden han i tjugoårsåldern studerade ekonomi på Lunds Universitet fick han idén, som med stenhårt jobb, skulle leda honom spikrakt till framgång.

Berätta om John Henric Swedens bakgrund?

– Jag och min kompis Nicklas Nordbergh hade haft säkert 20 idéer till olika företag - jag var nära att köpa några bungalows i Thailand en gång och flytta, haha! Men så kom jag över en slips förpackad i en box som var klädd i samma siden som slipsen, och matchande manschettknappar. Jag insåg att där fanns ett hål i marknaden, det var ingen som satsade på accessoarer för män, säger John och berättar att han tog hjälp av sin bror Marcus, som idag driver Mäklarna Ekström & Co, och gjorde en marknadsundersökning för att sondera marknaden.

När det var dags att starta upp kände John att det kom till att krävas många år av heltidsjobb utan lön, och frågade därför om Marcus som då jobbade som konsult i Stockholm kunde tänka sig att släppa sin del av företaget till kompisen Nicklas, vilket han gjorde. John och Nicklas köpte in sina första varor för sina livsbesparingar dittills: 35 000 kronor vardera och tillsammans drev de nystartade John Henric Sweden.

Företaget växte i snabb takt; de startade egna butiker och utökade sitt koncept. Idag säljer de herrkläder och accessoarer för män i sin webbutik och i tolv egna butiker i Sverige och Danmark.

Vad tror du är framgångskonceptet bakom att du lyckats så bra med ditt företag?

– När vi sålde genom återförsäljare handlade det till 95 procent om att kunna sälja och vara en people person. Och hårt arbete, det slår nästan alltid utbildning och talang. Kvalitet och design på produkten är faktiskt inte alls lika viktigt, även om det är viktigt för oss. Att kunna sälja är allt, och det kunde vi och vi var ambitiösa. Idag, när vi har egna butiker, är en hög kvalitet på produkterna och ett bra pris väldigt viktigt. En annan sak som spelar stor roll för att vi lyckats är att ingen annan egentligen gör det vi gör idag och framförallt presenterar produkterna som vi gör. I våra butiker kan du välja från ett enormt stort utbud av accessoarer för män, skjortor och tröjor under ett och samma tak. Att ett märke har så stor bredd av accessoarer för män är ovanligt.

Vad är roligast i ditt arbete?

– Jag har alltid älskat brädspel och dataspel, särskilt strategispel. Företagande är lika kul som att spela, bara det att man får göra det hela tiden! Och i företagande lär man sig hela tiden och kan hela tiden bli bättre. Jag spelade mycket fotboll förr, och den känslan man fick när man fick veta att laget gått vidare, samma känsla får man när företaget växer och man vill ta nästa steg. Jag har aldrig någonsin tyckt det var tråkigt att gå till jobbet, utan jag vill alltid fila på nya grejer, hitta lösningar och göra företaget bättre. Det är en ständig tävling, och det är jättekul.

Vilka utmaningar ställs du inför som företagare?

– Att ha cashflow är verkligen allt; att hitta smarta sätt att få in pengar innan du behöver betala fakturorna. Att ha kapital är också en utmaning. Men den största begränsningen är egentligen vi själva. Vi människor är så extremt kapabla att göra det vi vill, bara vi vågar. Om något inte går bra tänker jag också alltid att det är mitt eget fel. Man kan alltid titta på sig själv och göra saker bättre.

Hur ser framtiden ut för John Henric Sweden?

– Nu är det spännande, för nu är vi vid den punkt där vi känner att vi vill utveckla utomlands. Vi har nyligen startat en butik på Ströget i Köpenhamn och drömmen är att öppna i Tyskland eller London. Vi satsar också enormt mycket på e-handeln just nu och kommer att fortsätta göra det. Just nu ökar vi med mellan 200-300 procent i e-handel per månad jämför med i fjol. Det känns som en nytändning och det är sprudlande och kul.

Text: Louise Lind

Bild: Janni Rix