Gamla rariteter lyfts fram i årets utställning

Simrishamn Artikeln publicerades
Björn Stensson, ordförande i Autoseums Vänner, visar den nya avdelningen där museets äldsta rariteter samlats, bland annat en De Dion Bouton från 1905.
Björn Stensson, ordförande i Autoseums Vänner, visar den nya avdelningen där museets äldsta rariteter samlats, bland annat en De Dion Bouton från 1905.

När Autoseum öppnar för sin trettonde säsong presenteras en ny avdelning där museets äldsta fordon får glänsa. Bland rariteterna finns en voiturette, tillverkad av Dansk automobilfabrik 1898, som rullat på gatorna i Malmö i början av 1900-talet.

– Den är helt unik. Det finns bara ett exemplar i hela världen och nu står den här i Simrishamn, berättar Björn Stensson, ordförande i föreningen Autoseums Vänner.

Voituretten, som mer påminner om en droska än en bil, är inlånad från Tekniska Museet i Stockholm. Den saknar hjul men Autoseums Vänner har frågat om de inte kan få göra den körbar.

– Vi får se, de är väldigt rädda om den, säger Björn Stensson.

Samarbetet mellan Tekniska Museet och det privata Autoseum är unikt. Bland annat deltar man tillsammans i ”The London to Brighton Veteran Car Run” som går av stapeln den första söndagen i november varje år. Över 400 veteranbilar, från 1904 och äldre, deltar i loppet som startar i Hyde Park och slutar i Brighton.

– Det handlar inte om vem som kommer först i mål, utan att komma i mål överhuvudtaget, säger Björn och skrattar.

En voiturette tillverkad av Dansk automobilfabrik 1898 är inlånad från Tekniska Museet i Stockholm. Registreringsskylten M220 skvallrar om att den har hört hemma i Malmö.
En voiturette tillverkad av Dansk automobilfabrik 1898 är inlånad från Tekniska Museet i Stockholm. Registreringsskylten M220 skvallrar om att den har hört hemma i Malmö.

Avdelningen med gamla fordon är långt ifrån den enda nyheten i år. Hela museet har genomgått en omfattande förnyelse under vintern och ett 20-tal nya fordon har utökat samlingen till att nu omfatta mer än 250 fordon av olika slag.

Bland de nytillkomna rariteterna kan nämnas en Auburn från 1935, SAAB Sport från 1965, Ford Thunderbird, ett flertal Rolls Royce och två BSA, både en bil och en motorcykel.

De Dion-Boutons trehjuliga motorcykel var det mest framgångsrika motorfordonet i Europa från 1897 till början av 1900-talet.
De Dion-Boutons trehjuliga motorcykel var det mest framgångsrika motorfordonet i Europa från 1897 till början av 1900-talet.

Utställningen som belyser Stefan ”Lill-Lövis” Johanssons långa framgångsrika karriär har fått ett tillskott i form av den McLaren MP 4/3 Formel 1 som Stefan körde säsongen 1987. Motorn är urplockad och visas i en egen monter.

– Den är mindre än en Polo-motor, men effektmässigt helt hysterisk, med sina 900 hästkrafter, berättar Björn Stensson.

Nisse Nilsson uppgraderar och förnyar ständigt sin bilsamling som är en av Europas mest exklusiva. Nyligen förvärvades Stefan ”Lill-Lövis” Johanssons McLaren MP 4/3 Formel 1.
Nisse Nilsson uppgraderar och förnyar ständigt sin bilsamling som är en av Europas mest exklusiva. Nyligen förvärvades Stefan ”Lill-Lövis” Johanssons McLaren MP 4/3 Formel 1.