1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Högt betyg för företagsklimat

Tomelilla kommun hamnar på sjätte plats av alla deltagande kommuner i landet när resultatet från undersökningen Insikt presenteras.
I undersökningen Insikt som mäter företagsklimatet i landets kommuner hamnade Tomelilla kommun bland de bästa i landet med ett nöjd-kund-index (NKI) på 81 och en sjätteplats.
Foto: Fredrik Ekblad

Undersökningen är initierad av Sveriges Kommuner och regioner och en stor del av landets kommuner deltar. När det totala resultatet för 2019 nu sammanställts, hamnar Tomelilla kommun bland de bästa i landet med ett nöjd-kund-index (NKI) på 81 och en sjätteplats. På förstaplats ligger Trosa kommun med ett NKI på 84. 188 kommuner och 17 gemensamma förvaltningar/förbund deltog i undersökningen 2019.

Undersökningen mäter hur företagare upplever kommunens myndighetsutövning inom sex områden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd.

- Det känns inspirerande att vi når goda resultat även i år, säger kommundirektör Britt-Marie Börjesson. Vi arbetar ständigt med att förbättra vår service och det känns såklart bra att få en positiv återkoppling på detta sätt när företagen överlag ger oss bra betyg.

Bland de olika mätområdena får bygglov ett högt betyg (plats 16). Hanteringen av serveringstillstånd som sker i samarbete med Simrishamn, Ystad och Sjöbo når också högt. Ystad Österlen Miljöförbund, som utför delar av myndighetsutövningen i Tomelilla, hamnar över medel i kundnöjdhet och på första plats av gemensamma förbund när det gäller livsmedelskontroll.

- Nu gäller det att vi fortsätter hålla en god nivå – vi vet att omvärlden förändras och att kraven ändrar sig över tid, menar Britt-Marie Börjesson. Vi är mitt i en pandemi som förändrat förutsättningarna för många företag ganska drastiskt. Vårt uppdrag just nu är att försöka underlätta i den akuta situationen, men också att försöka blicka framåt och se hur stödet behöver se ut när den akuta pandemin är över.