Saxell delar med sig av låtskatten och historierna

Lunnarp Artikeln publicerades
Minnena han samlat på sig är lika många som låtarna han hunnit skriva och nu tänker Michael Saxell dela med sig av båda.
Minnena han samlat på sig är lika många som låtarna han hunnit skriva och nu tänker Michael Saxell dela med sig av båda.

Att verka utan att synas är den mäktiga kapitalistfamiljen Wallenbergs motto. Det skulle även, utan några jämförelser i övrigt, kunna vara musikern och låtskrivaren Michael Saxells.

Under sin drygt 40-åriga karriär har han samarbetat med och skrivit låtar till såväl stora internationella artister som några av Sveriges mest folkkära, men själv har han konsekvent undvikit strålkastarljuset. Fram tills nu.

I konserten ”Sjungande minnen” på Ystads teater den 6 mars bjuder Michael Saxell på smakprov ur sin digra låtskatt varvat med anekdoter och händelser under sin långa karriär.

– Det blir en utmaning. Jag kommer bara ha en akustisk gitarr med mig på scen, så det blir väldigt naket och utlämnande. Inga jonglerande björnar och dansare i bakgrunden, säger han och skrattar.

För många yngre är Michael Saxell kanske mest känd som en av upphovsmännen till låten ”If I Were Sorry” som gjorde Frans Jeppsson till Melodifestivalvinnare 2016.

Låten passerade 7 x platinastatus i Sverige i början av 2018 och hade mer än 84 miljoner spelningar på Spotify i december samma år. 2017 vann den Årets Låt på Grammisgalan.

Han har även tillsammans med Fredrik Andersson och Ingvar Irhagen, i artistkollektivet Badpojken, skrivit Johnny G (The Guidetti Song) Låten var etta i sex veckor på Sverigetoppslistans Dancelista och låg även etta på Spotify Sweden Top 50 med över 39 miljoner spelningar i december 2018.

En lite mognare publik förknippar förmodligen Saxell med låtar som den självbiografiska ”Om himlen och Österlen” och ”När en flicka talar skånska” som han skrev att ha landat i Ystad i början av 90-talet, efter 17 år i Kanada.

Michael hade strax innan flytten varit med om en allvarlig bilolycka på väg hem från ett nyårsgig och led av svår depression. I Ystad gömde han sig i en källarstudio på Stora Östergatan och kommunicerade med omvärlden via fax.

Trots sin ljusskygghet blev han en av Sveriges mest framgångsrika låtskrivare på nittiotalet. Detta trots att han då tackade nej till de flesta förfrågningarna, eftersom det var för tungt att ta sig ur beckmörkret.

– Det var en jobbig tid och samtidigt väldigt produktiv. Låtskrivandet var och är fortfarande terapeutiskt för mig, säger Michael Saxell.

Sedan förra året arbetar han parallellt med låtskrivandet att skapa ordning i sitt musikaliska arv. En handfull album ligger sedan förra våren ute på Spotify och fler är på väg.

Det har gått över 40 år sedan han lämnade Sverige med en gitarr i ena handen och en plastpåse med kläder i den andra för att för att förverkliga sin dröm. Minnena han samlat på sig är lika många som låtarna han hunnit skriva och nu tänker han dela med sig av båda.

Under konserten på Ystads teater den 6 mars får publiken kanske höra Frans monsterhit ”If I were sorry” i låtskrivarens tappning.
Under konserten på Ystads teater den 6 mars får publiken kanske höra Frans monsterhit ”If I were sorry” i låtskrivarens tappning.

 

”Jag kommer bara ha en akustisk gitarr med mig på scen, så det blir väldigt naket och utlämnande. Inga jonglerande björnar och dansare i bakgrunden.”
Michael Saxell