unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Simrishamn
  2. Tomelilla
  3. Ystad
  4. E-tidning
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
Kommun

Vill få bukt med krångel

En del av invånarna och företagen i Tomelilla kommun tycker att det är onödigt krångligt att ha kontakt med Tomelilla kommun. För dem lanseras nu Krångelportalen.

De saker i den kommunala verksamheten som invånare och företag tycker är krångligt vill kommunen få reda på för att kunna förändra och utveckla servicen. Därför inrättas en Krångelportal.

– För de som arbetar i kommunen kan många saker vara självklara, och det finns risk att man blir lite hemmablind. Därför ska det bli spännande att se vilka olika krångel som kommer att anmälas, säger Helene Grafman, ansvarig för uppstarten av Krångelportalen.

Krångelportalen riktar sig till invånare och företag, och är alltså inte tänkt för interna frågor. Men om en anställd eller förtroendevald upptäcker ett krångel som drabbar invånare och företag så kan även de anmäla krånglet.

Sedan den 11 maj kan man anmäla krångel via en e-tjänst på kommunens webb. Det går också bra att anmäla genom att ta kontakt med Tomelilla Direkt på telefon, brev eller e-post.

– Tanken är att vi ska kunna identifiera och eliminera de onödigt krångliga processer vi har i kommunen, säger kommundirektör Britt-Marie Börjesson. Det här är en viktig fråga som vi från ledningsnivå noga följer.

Även politiskt finns stort intresse för Krångelportalen:

– Kommunen finns till för invånarna. Det är därför av största vikt att verksamheten anpassas så att det blir enkelt och begripligt att ha att göra med kommunen, säger kommunstyrelsens ordförande Leif Sandberg (C).

Vartefter anmälningar om krångel kommer in kommer de att presenteras på kommunens webb. Där kan man också följa handläggningen och se vilka resultat en anmälan får.

– Kommunen finns till för invånarna. Det är därför av största vikt att verksamheten anpassas så att det blir enkelt och begripligt att ha att göra med kommunen, säger Leif Sandberg (C), kommunstyrelsens ordförande i Tomelilla.