GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Gärsnäs Bil nysatsar med fler bilmärken i portföljen

Gärsnäs Bil stod inför en halvering av antalet bilmärken. I stället blev det en fördubbling. Det betyder att Opel har gjort comeback på Österlen, samtidigt som det kinesiska bilmärket DFSK har introducerats.
P-G Larsson, Bengt Malmqvist och Axel Malmqvist – samt Max Malmqvist, som saknas på bilden – ser fram emot att få ta sig an Opel, som historiskt sett har varit ett stort bilmärke på Österlen och nu kanske går en ny vår tillmötes på Österlen.
P-G Larsson, Bengt Malmqvist och Axel Malmqvist – samt Max Malmqvist, som saknas på bilden – ser fram emot att få ta sig an Opel, som historiskt sett har varit ett stort bilmärke på Österlen och nu kanske går en ny vår tillmötes på Österlen.
Foto: Johan Bentzel

Att Gärsnäs Bil hade sålt Mitsubishi i 22 år hjälpte föga, när det aviserades att bilmärket skulle lämna Europa. Plötsligt hade bilfirman bara Mazda kvar i portföljen, men fann snabbt en ersättare i kinesiska DFSK.

Kort därefter hörde även K.W. Bruun, generalagent och importör, oväntat av sig och undrade om de var intresserade av Opel. Det blev ett rungande ja.

– Sedan fick vi veta att K.W. Bruun även fått ta över agenturen för Mitsubishi och ville att vi skulle fortsätta sälja märket. Så på kort tid gick vi från två märken till ett till två igen och därefter till både tre och fyra, säger delägaren Bengt Malmqvist.

Axel Malmqvist är på väg in i en av de senaste Opelmodellerna. Att ha märket i sortimentet betyder mycket för den yngre generationen som har kommit in i företaget på senare tid.
Axel Malmqvist är på väg in i en av de senaste Opelmodellerna. Att ha märket i sortimentet betyder mycket för den yngre generationen som har kommit in i företaget på senare tid.
Foto: Johan Bentzel

Både han och kollegorna är mest exalterade över Opel, som historiskt sett har varit ett stort märke på Österlen men länge stått utan lokal återförsäljare.

För delägaren P-G Larsson känns det extra roligt. När han började sin bilsäljarkarriär i Tomelilla för 33 år sedan var det just Opel han sålde.

– Så jag sluter cirkeln!

Gänget på Göran Nilssons Bildelar i Smedstorp har vidareutbildat sig för att kunna genomföra auktoriserad service på de Opelbilar som inom kort väntas rulla i området.
Gänget på Göran Nilssons Bildelar i Smedstorp har vidareutbildat sig för att kunna genomföra auktoriserad service på de Opelbilar som inom kort väntas rulla i området.
Foto: Johan Bentzel

För de två verkstäder som Gärsnäs Bil samarbetar med betyder det också nya utmaningar. Verkstaden som Axel Pileboda driver vägg i vägg med bilfirman ansvarar redan för Mazda och tar sig nu också an DFSK. Göran Nilssons Bildelar i Smedstorp, som har servat och reparerat Mitsubishi sedan 1999, tar hand om Opel.

– Det känns spännande och utvecklande, säger Göran Nilsson, som hoppas att många befintliga Opelägare också hittar dit.

Bengt Malmqvist menar att det bådar gott för nästa generation på Gärsnäs Bil, Axel och Max Malmqvist, att bilfirman nu har fyra bilmärken att luta sig mot och även, tack vare Opel, har fått in transportbilar i sortimentet.

– Med fyra märken som samtliga har många olika modeller ska det nog rätt mycket till för att en kund inte ska hitta något hos oss.

DFSK är ett kinesiskt bilmärke, som internationellt sett är större än Volvo men inte har riktat in sig på den nordiska marknaden förrän nu. Gärsnäs Bil är med och driver lanseringen.
DFSK är ett kinesiskt bilmärke, som internationellt sett är större än Volvo men inte har riktat in sig på den nordiska marknaden förrän nu. Gärsnäs Bil är med och driver lanseringen.
Foto: Johan Bentzel