unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Simrishamn
  2. Tomelilla
  3. Ystad
  4. E-tidning
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!

Grundlig geologilektion

Förra onsdagen fick 20 barn från Piratenskolans fritidsverksamhet i Kivik en grundlig geologilektion från riktiga experter på ämnet.
20 barn från Fritids i Kivik fick förra onsdagen träffa Emma Rehnström, årets geolog, och hennes kollega Ola Göransson som bland annat förklarade fenomen som erosion. Efter temadagen kunde barnen titulera sig Geohjältar.
20 barn från Fritids i Kivik fick förra onsdagen träffa Emma Rehnström, årets geolog, och hennes kollega Ola Göransson som bland annat förklarade fenomen som erosion. Efter temadagen kunde barnen titulera sig Geohjältar.
Foto: Fredrik Ekblad

Temadagen, som hölls av geologen Emma Rehnström och hennes kollega Ola Göransson från Nätverket Geoforum Skåne, möjliggjordes tack vare ett bidrag som Kiviks museum fått från Riksantikvarieämbetet.

– Med det här projektet vill vi lära barn om miljö, geologi och hållbarhet på ett lekfullt och pedagogiskt sätt, berättade museichefen Dafvid Hermansson.

Emma Rehnström, som tidigare i år fick fackutmärkelsen Årets geolog, hade inga problem att engagera barnen. Men så pratade hon också om spännande saker som vulkaner, dinosaurier och jordbävningar.

– Visste ni att för 1442 miljoner år sedan så låg det en vulkan här?

I en äppelodling vid Karakås hade Emma och Ola med jämna mellanrum satt upp skyltar med årtal som markerade jordens tidslinje. Ett steg motsvarade 50 miljoner år.

När gruppen hade tagit sig en bit ner i äppelodlingen började några av barnen bli sugna på den fika de hade med sig i ryggsäckarna.

– Ja, jag förstår att ni är hungriga, ni har ju inte ätit på flera hundra miljoner år, sa Emma och skrattade.

För att förklara hur erosion fungerar hade Emma och Ola lagt stenar och sand i en plastlåda. Barnen fick sedan med en vattenkanna agera regnmoln och se hur vattnet spolade bort sanden och fick stenarna att rasa.

– Sanden sorterar sig. Om ni kikar på stranden så kommer ni upptäcka att det är grövre stenar högre upp och ju närmare vattnet ni kommer desto finare är sanden, förklarade Ola.

Under dagen fick barnen även lära sig skillnaden på förnybara och icke förnybara resurser och vikten av att återvinna exempelvis aluminiumburkar, glas och batterier.