Hjälp fås genom app
I början av februari skrev Tomelilla kommun avtal med företaget Nyby vars app erbjuder ett säkert sätt att knyta kontakter kommuninvånare emellan och ta hjälp av varandra för olika vardagstjänster. Coronapandemin gjorde att fokus snabbt hamnade på att hjälpa äldre och andra i karantän.
– Vi vill möjliggöra att de som faktiskt har behoven kan tala direkt med de som kan bidra. Det gäller både under och efter corona-krisen, säger Viweca Thoresson, socialchef.
Röda korset och andra redan kvalificerade stödpersoner som samarbetar med Tomelilla kommun anslöt sig till appen tidigt och har på så sätt kunnat hjälpa till med att bland annat handla mat och hämta ut mediciner. Anställda inom Tomelilla kommun har också valt att ansluta sig som resurspersoner för att under sin fritid kunna ge stöd. Nu är det även möjligt för allmänheten att bidra med sina tjänster – och be om hjälp.
– Det bästa med Nyby-appen är att den är anpassad för ett samarbete mellan kommunen, organisationer och privatpersoner, säger Daniel Nilsen, kvalitetsutvecklare inom stöd och omsorg på Tomelilla kommun.
Alla som ansöker om att gå med i gruppen Volontärer i Tomelilla går igenom en kontroll innan man godkänns och kan utföra tjänster.
– Vi intervjuar alla personer som ansöker om att gå med i gruppen. På så sätt kan den som behöver hjälp alltid känna sig trygg, fortsätter Daniel Nilsen.
Nybyappen används i dag av runt 50 kommuner i Norge och några i Sverige. Tomelilla kommun är bland de första i Sverige att knyta samman resurspersoner och behövande med hjälp av appen.