unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Simrishamn
  2. Tomelilla
  3. Ystad
  4. E-tidning
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!

Ica Brunnshallen nytt ombud för Skånetrafiken

Sedan cirka en månad tillbaka har Skånetrafiken åter ett biljettombud i Simrishamn. Uppdraget har den här gången gått till Ica Supermarket Brunnshallen, som ses som ett stabilt och lämpligt alternativ.
Skånetrafikens biljettmaskin sitter redan uppe i kassan i utcheckningsområdet på Ica Supermarket Brunnshallen i Simrishamn. Däremot väntar butikschefen Robban Reer fortfarande på officiella skyltar från Skånetrafiken, så att butikens nya ombudsfunktion kan synas ordentligt. Tills vidare har han printat ut en egen liten skylt.
Skånetrafikens biljettmaskin sitter redan uppe i kassan i utcheckningsområdet på Ica Supermarket Brunnshallen i Simrishamn. Däremot väntar butikschefen Robban Reer fortfarande på officiella skyltar från Skånetrafiken, så att butikens nya ombudsfunktion kan synas ordentligt. Tills vidare har han printat ut en egen liten skylt.
Foto: Johan Bentzel

Skånetrafiken har som ambition att ha ett biljettombud i varje större ort. Trots att många i dag köper sina biljetter via Skånetrafikens app finns det inga planer på att släppa den manuella servicen.

– Enligt våra siffror är det fortfarande 15 procent som köper sin biljett på annat sätt än i appen. Därför finns det ett behov av ombud, Gabriella Bergqvist, utbildningsansvarig försäljning på Skånetrafiken.

Tyvärr förlorade Simrishamn plötsligt sitt biljettombud under förra året och var därefter utan i ungefär ett halvårs tid. Men nu är det åtgärdat. Sedan några veckor tillbaka ligger uppdraget hos Ica Supermarket Brunnshallen.

– Jag kan tänka mig att de såg oss som ett bra alternativ, eftersom vi ligger centralt i Simrishamn och även nära tåg och bussar. Så när de väl ställde frågan fanns det inget att tveka på. Det var bara att tacka ja och bygga på ytterligare service i centrum, säger butikschefen Robban Reer.

Helst vill Skånetrafiken ha ombud på eller alldeles intill centralstationen, uppger Gabriella Bergqvist, men det är inte alltid möjligt. De näst viktigaste kriterierna är öppettider och tillgänglighet. Det är också viktigt att ombudet kan ta både kort och kontanter.

– Det är ett antal saker som ombudet måste uppfylla för att det ska bli så bra som möjligt för resenärerna. Vi har ganska många Icabutiker som ombud och det är bra att jobba med samma kedja. Det är dessutom bättre att samarbeta med en större aktör än en mindre, eftersom det är fler personer som går dit och även blir mer tillgängligt för våra kunder, säger Gabriella Bergqvist.

Matilda Andersson har utsetts som ansvarig för biljettförsäljning och kundkontakter nu när butiken har blivit ombud för Skånetrafiken.
Matilda Andersson har utsetts som ansvarig för biljettförsäljning och kundkontakter nu när butiken har blivit ombud för Skånetrafiken.
Foto: Johan Bentzel

Ica Supermarket Brunnshallen har nämnt sitt nya uppdrag i annonser och sociala medier, och om man söker på ombud i Simrishamn på Skånetrafikens webbplats dyker butiken upp, men funktionen är fortfarande så pass ny att de ännu inte har hunnit skylta upp ordentligt vid kassorna.

– En rolig grej är att redan innan vi ens hade hunnit få ut informationen i våra kanaler stod det en kund här i butiken som ville ta sin familj till Ystad med tåg. Det var dagen efter att vi hade installerat funktionen. Jag var lite förvånad. Vi hade ju inte hunnit berätta att vi hade den än. Men jag tänkte: Wow! Vad bra! säger Robban Reer.

Skärmen för biljettförsäljningen sitter i en separat kassa i det så kallade utcheckningsområdet, det vill säga längst till vänster när man kommer in genom entrén. Tanken är att Skånetrafikens kunder ska kunna gå direkt dit och inte behöva ta hela svängen genom affären.

– Än så länge har vi ingen förbutik, men vi valde att sätta den i en mindre belastad kassa. Vi tar det i samma svep som vi hanterar allt annat, så vi har inte tillsatt några extra resurser för detta. Biljettförsäljningen är så pass liten att vi inte kan inrätta någon särskild tjänst just för det ändamålet, säger Robban Reer, men berättar att Matilda Andersson har utsetts som ansvarig för biljettförsäljningen.