GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Naturens många uttryck

Måleri, fotografi, grafik och installation. Som vanligt låter Tjörnedala konsthall olika uttryck möta varandra, nu med naturen som ett genomgående tema.
Eftersom han är grafiker i botten har Mårten Nilsson alltid sysslat med upprepade mönster. Sedan tio år tillbaka gör han det i stor skala och dessutom tredimensionellt. Han arbetar med moduler, som här i papp, och anpassar alltid skapelser till utställningsrummet. Det gör varje verk unikt, även om delarna är desamma.
Eftersom han är grafiker i botten har Mårten Nilsson alltid sysslat med upprepade mönster. Sedan tio år tillbaka gör han det i stor skala och dessutom tredimensionellt. Han arbetar med moduler, som här i papp, och anpassar alltid skapelser till utställningsrummet. Det gör varje verk unikt, även om delarna är desamma.
Foto: Johan Bentzel

Utåt sett har de kanske inte så mycket gemensamt, målaren Anders W Garnow, grafikern och skulptören Mårten Nilsson samt fotografen Lotte Agger, som ställer ut på Tjörnedala konsthall till den sjätte september. Men beröringspunkterna är många.

Tjörnedala konsthall har framför allt tagit fasta på deras gemensamma koppling till naturen, fast det är inte det enda som förenar.

Man måste vigda sina sinnen för att måla abstrakt, hävdar Anders W Garnow, som därför lyssnar på klassisk musik när han skapar sina verk.
Man måste vigda sina sinnen för att måla abstrakt, hävdar Anders W Garnow, som därför lyssnar på klassisk musik när han skapar sina verk.
Foto: Johan Bentzel

Att Anders W Garnow tar avstamp i naturen är tydligt, men måleriet är inte avbildande, utan mer en abstrakt essens.

– Naturen blir en förevändning för att jag ska måla, men resultatet blir ett slags transformerad natur, säger han.

Uttrycket är nästan grafiskt. Det hakar i Mårten Nilssons grafiska bildvärld av upprepade mönster, som han de senaste tio åren har förstorat upp och fogat samman till ofta gigantiska tredimensionella skulpturer.

– Alla de mönster som jag gör tredimensionellt i dag har jag gjort i grafik tidigare. Jag jobbar med moduler och låter utställningsrummet styra hur skulpturerna sätts ihop, säger han.

Lotte Agger sitter på golvet och pusslar ihop sitt stora digitala fotografi av en planta. Hon har aldrig sett den uppsatt och är spänd över hur den ska se ut när den väl hamnar på väggen.
Lotte Agger sitter på golvet och pusslar ihop sitt stora digitala fotografi av en planta. Hon har aldrig sett den uppsatt och är spänd över hur den ska se ut när den väl hamnar på väggen.
Foto: Johan Bentzel

Lotte Agger pusslar också samman sina mosaikliknande verk på plats, även om de har en mer given form från början. Till Tjörnedalautställningen har hon bland annat fotograferat och förstorat upp en planta.

Hon pekar på formerna den fått och skrattar till:

– Det är ett digitalt fotografi och plantan ser nästan ut som en växt som skulle kunna finnas i ett dataspel, trots att det är en riktig planta. Det tyckte jag var skoj, så det jobbade jag vidare på.

Mårten Nilsson har en förkärlek för herbarium och har här skapat ett eget sådant av tyg som han har hittat på loppmarknader.
Mårten Nilsson har en förkärlek för herbarium och har här skapat ett eget sådant av tyg som han har hittat på loppmarknader.
Foto: Johan Bentzel