unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Simrishamn
  2. Tomelilla
  3. Ystad
  4. E-tidning
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!

Plan för programmering i skolan har tagits fram

Simrishamn är en av fem kommuner som satsat på kunskapsutveckling inom programmering genom samarbete med forskare.
Simrishamns kommun har deltagit i forsknings- och utvecklingsprogrammet ”Programmering i ämnesundervisningen”.
Simrishamns kommun har deltagit i forsknings- och utvecklingsprogrammet ”Programmering i ämnesundervisningen”.
Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Sedan höstterminen 2017 har Simrishamns kommun deltagit i forsknings- och utvecklingsprogrammet ”Programmering i ämnesundervisningen”.

Totalt har 135 lärare, rektorer och chefer från fem skolhuvudmän (förutom Simrishamns kommun även Stockholm, Tyresö, Åstorp samt Freinetskolan Hugin i Norrtälje) deltagit. I början av november är det ”examen” i form av ett så kallat spridningsseminarium, där erfarenheterna från forskare och medarbetare i de fem deltagande skolhuvudmännen redovisas.

Vad lär man sig när man lär sig att programmera i skolan? Kan programmering stödja elevers lärande i matematik? I andra ämnen? Dessa och andra frågor om hur programmering kan integreras i ämnesundervisningen har behandlats i FoU-programmet.

- Bakgrunden är att programmering är ett relativt nytt inslag i grundskolans reviderade läroplan, säger Anders Wedin, barn- och utbildningschef i Simrishamns kommun.

- Vi har ett tydligt uppdrag att bedriva undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och den här satsningen har verkligen hjälpt oss med det. Vi har fått god hjälp av forskarna på Stockholms universitet och andra deltagande lärare att utveckla undervisningen.

Syftet med programmet har varit att utveckla lärande arbetssätt, uppgifter och innehåll för undervisning i programmering. Syftet har också varit att låta lärares kunskaper och erfarenheter utgöra grund för gemensam kunskapsutveckling, genom att lärare och forskare samarbetar.

I dag finns en mängd programmeringsmiljöer som allt fler lärare använder sig av i undervisning i så väl matematik som i andra ämnen där programmering utgör ett inslag. Bakgrunden till programmet har varit att den kunskapen behöver synliggöras, bli beprövad och delas av fler.

Lärarna har bland annat använt sig av så kallad ”Lesson study”, som är en vetenskapligt förankrad metod. I en sådan arbetar en grupp lärare tillsammans med att planera en lektion, som sedan gemensamt utvärderas för att hitta ännu bättre lektionsplanering.

- Representanter för alla kommunala skolor har träffats vid några tillfällen och tillsammans arbetat fram en plan för undervisningen i programmering för alla stadier, säger Pia Svensson, rektor på Korsavadskolan i Simrishamn. Detta arbete ska leda till en röd tråd från lågstadiet till högstadiet. Eleverna ska ha en likvärdig kunskapsbas att stå på när de går från ett stadium till ett annat.

- Syftet har varit att utveckla ämnesundervisningen genom samarbete mellan lärare och forskare. I detta fall har det handlat om programmering, avslutar Anders Wedin.