unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Simrishamn
  2. Tomelilla
  3. Ystad
  4. E-tidning
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!

Retrospektivt med Smoliansky och Grönwall

Verk av två fotografer med liknande bildspråk tar i höst plats i Tomelilla konsthall. Både Gunnar Smoliansky och Lars Grönwall har en förkärlek till det stillsamma och poetiska.
Fotografen Gunnar Smoliansky är mest känd för sina betraktelser och skildringar av Stockholm och kanske framför allt Södermalm.
Fotografen Gunnar Smoliansky är mest känd för sina betraktelser och skildringar av Stockholm och kanske framför allt Södermalm.
Foto: Gunnar Smoliansky

Tomelilla konsthall fortsätter i höst med sin fotosatsning och på lördag invigs två retrospektiva utställningar med Gunnar Smoliansky och Lars Grönwall.

Gunnar Smoliansky, som gick bort för ett år sedan, räknas som en av de största och mest inflytelserika fotograferna i Sverige och var aktiv ända till slutet.

Smoliansky är mest känd för sina betraktelser och skildringar av Stockholm och kanske framför allt Södermalm där han hade sin arbetsplats. Det var inte de storslagna eller spektakulära motiven som lockade Smoliansky, utan snarare vardagliga detaljer i hans närhet. Människorna på gatan står ofta i centrum i Gunnars tidiga fotografier och under senare år är det främst de spår de lämnar efter sig som han intresserade sig för.

Lars Grönwall har ett liknande bildspråk men också en dragning till nonfigurativa bilder. I utställningen som fått titeln ”Cigarrhandlarens brorson”, visar han bilder tagna under fyra decennier och det är en imponerande bredd.

Lars Grönwall följde under några månader på 80-talet Cirkus Scott. Projektet resulterade i 25000 exponeringar.
Lars Grönwall följde under några månader på 80-talet Cirkus Scott. Projektet resulterade i 25000 exponeringar.
Foto: Gunnar Smoliansky

Starkast intryck på undertecknad gör Grönwalls cirkusbilder, tagna under 80-talet.

– Jag följde Cirkus Scott under några månader och det blev ett stort material, omkring 25 000 exponeringar. Några av dessa bilder har aldrig tidigare visats, säger Lars Grönwall.

Som ”inbäddad fotograf” kom Lars nära cirkusartisterna och fick tillträde till privata utrymmen och kunde fånga händelser bakom kulisserna.

– Jag fick deras förtroende efterhand och när man blir accepterad på det viset behöver man inte smyga omkring med kameran. Det är ett underbart sätt att fotografera, säger han.

Fotoutställningen öppnar på lördag, men det blir ingen vernissage i vanlig ordning på grund av pandemin. Istället sker ett digitalt öppnande med en introduktion den 14 november klockan 13.00, vilket kan nås via tomelilla.se.

Som ”inbäddad fotograf” kom Lars nära cirkusartisterna och fick tillträde bakom kulisserna.
Som ”inbäddad fotograf” kom Lars nära cirkusartisterna och fick tillträde bakom kulisserna.
Foto: Gunnar Smoliansky
– Bröderna Joy och Claudio var söner till cirkusens elefantdressör, berättar Lars Grönwall.
– Bröderna Joy och Claudio var söner till cirkusens elefantdressör, berättar Lars Grönwall.
Foto: Gunnar Smoliansky