GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Tjörnedala har öppnat med tredelad utställning

Textil, film, foto, skulptur och måleri ryms i Tjörnedala Konsthalls pågående utställning. Efter coronas ankomst och vårens inställda konstrunda är det en fläkt av det normala, även om långt ifrån allt är som vanligt.
Publicerad 4 juni 2020
Magnus Thierfelder använder många konstnärliga uttryck. Här har han skapat en klassisk fälla, där en krokig spik bär upp en papplåda. Under spiken finns ett meddelande från en lyckokaka: ”Avvakta lugnet och sondera läget”. Risken är annars att man rusar rakt in i fällan, som slår igen över en, förklarar han.
Magnus Thierfelder använder många konstnärliga uttryck. Här har han skapat en klassisk fälla, där en krokig spik bär upp en papplåda. Under spiken finns ett meddelande från en lyckokaka: ”Avvakta lugnet och sondera läget”. Risken är annars att man rusar rakt in i fällan, som slår igen över en, förklarar han.
Foto: Johan Bentzel

Den 23 maj slog Tjörnedala Konsthall upp dörrarna till säsongens första utställning, som pågår till den 12 juli.

Men i coronatider släpps bara ett begränsat antal besökare in åt gången och de leds sedan genom utställningen från entrén till en separat utgång i andra änden.

– Det var inget självklart beslut att ha den här utställningen. Men till slut kände vi att vi ville genomföra den, om än med restriktioner. Dels för att inte bryta de kontrakt som vi har skrivit med konstnärerna. Dels för att det ska hända något positivt, som fyller den här konsthallen med innehåll, säger verksamhetschefen Felicia Tolentino.

Det känns bra att äntligen kunna öppna Tjörnedala Konsthall, tycker verksamhetschefen Felicia Tolentiono, som anställdes precis innan coronaepidemin slog till. Hon har haft en tuff men lärorik första tid, där inget har varit som vanligt.
Det känns bra att äntligen kunna öppna Tjörnedala Konsthall, tycker verksamhetschefen Felicia Tolentiono, som anställdes precis innan coronaepidemin slog till. Hon har haft en tuff men lärorik första tid, där inget har varit som vanligt.
Foto: Johan Bentzel

Årets tre premiärutställare har vid en första anblick inte så mycket gemensamt. Både visuellt och teknikmässigt skiljer de sig åt.

Men observationsförmågan skulle kunna ses som en röd tråd. De säger alla något om vår samtid genom att fokusera på det lilla i tillvaron; detaljerna bär den stora berättelsen.

”Det var inget självklart beslut att ha den här utställningen. Men till slut kände vi att vi ville genomföra den, om än med restriktioner.”
Felicia Tolentino, verksamhetschef

Särskilt tydligt blir det i Malmökonstnären Magnus Thierfelders foton, videoverk och skulpturer. Han lyfter gärna fram sådant som finns runt oss i vardagen men som lätt undgår ögat, som de många fingeravtrycken på tegelfasaden till hans eget hus.

Sådana spår från dem som en gång tillverkade tegelstenarna är faktiskt ganska vanliga – man måste bara få syn på dem.

Magnus Thierfelder hoppas samtidigt kunna säga något om den värld vi lever i just nu, även om många av bilderna togs före coronautbrottet.

– Varje gång jag ställer ut kombinerar jag verken på ett nytt sätt. Man kan se mina bilder och iakttagelser som ord. När vi talar sätter vi ett ord framför ett annat för att skapa en mening. Men om orden kommer i en annan ordning betyder de något helt annat.

Jan-Bertil Andersson har bott på Österlen till och från i 36 år. Men det här är första gången som han ställer ut på Tjörnedala Konsthall, bortsett från konstrundornas samlingsutställningar.
Jan-Bertil Andersson har bott på Österlen till och från i 36 år. Men det här är första gången som han ställer ut på Tjörnedala Konsthall, bortsett från konstrundornas samlingsutställningar.
Foto: Johan Bentzel

Jan-Bertil Andersson är den av utställarna med starkast lokal anknytning. Han har sin ateljé i Karlaby Maskinstation och har varit ÖSKG-medlem till och från sedan 1984.

I grunden är han tecknare men använder, likt Magnus Thierfelder, många konstnärliga uttryck.

Den här gången står det färgstarka måleriet i centrum. Motivvärlden är abstrakt, med inslag av mänskliga gestalter, som för tankarna till tecknade figurer.

– Det är nog egentligen mer av min normala stil än att vara helt abstrakt, säger han.

Textilkonst är ofta färgsprakande, men Jennie McMillen har valt en svartvit motivvärld. Egentligen älskar hon färg, men det svartvita uttrycket lyfter fram berättelsen på ett tydligare sätt, menar hon. Där finns inga kulörer som stjäler betraktarens uppmärksamhet.
Textilkonst är ofta färgsprakande, men Jennie McMillen har valt en svartvit motivvärld. Egentligen älskar hon färg, men det svartvita uttrycket lyfter fram berättelsen på ett tydligare sätt, menar hon. Där finns inga kulörer som stjäler betraktarens uppmärksamhet.
Foto: Johan Bentzel

Jennie McMillens textilkonst för också tankarna till en tecknad värld. På sätt och vis är det också så den ska uppfattas.

I svartvitt bygger hon scen efter scen ur en sammanhängande historia, som hon har jobbat med i över tio år. Ibland som tavlor, ibland som tredimensionella skulpturer.

– Från början hade jag tänkt att jag skulle skriva, men det blev inte så mycket av det. Nu har det blivit ett slags ordlöst berättande i stället.

Johan BentzelSkicka e-post
Så här jobbar osterlenmagasinet med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.