Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Välkända skepp kommer lastade i små flaskor

Under coronavåren har flaskskeppsbyggaren Karl-Olof Ekström suttit i ofrivillig karantän i hemmet i Skillinge. Men han har använt tiden väl och tagit sig an några verkliga drömprojekt.
Flaskskepp är en skalenlig modell av ett fartyg i en flaska. Först byggs ett hopfällt skepp, som sedan försiktigt petas in i flaskan. Därefter reses masterna med hjälp av tunna trådar. Här visar den skicklige flaskskeppsbyggaren Karl-Olof Ekström i Skillinge upp ett av sina senaste verk: den femmastade fullriggaren Preussen – ingen enkel bedrift.
Flaskskepp är en skalenlig modell av ett fartyg i en flaska. Först byggs ett hopfällt skepp, som sedan försiktigt petas in i flaskan. Därefter reses masterna med hjälp av tunna trådar. Här visar den skicklige flaskskeppsbyggaren Karl-Olof Ekström i Skillinge upp ett av sina senaste verk: den femmastade fullriggaren Preussen – ingen enkel bedrift.
Foto: Johan Bentzel

Den femmastade fullriggaren Preussen var i början av 1900-talet världens största segelfartyg utan hjälpmaskin. Hon seglade flera gånger den långa och besvärliga vägen mellan Europa och Australien, men förliste till slut 1910 efter att ha blivit påseglad i Engelska kanalen.

Hennes öde har länge fascinerat Skillingebon Karl-Olof Ekström.

Han har byggt naturtrogna båtmodeller och flaskskepp i över ett halvt sekel, däribland den detaljrika modellen av just Preussen som finns att beskåda på sjöfartsmuseet i Skillinge.

Nu har han även lyckats bygga Preussen som flaskskepp.

– Det är en gammal pojkdröm. Det är mycket komplicerat och tar mycket tid, säger han.

Preussen förliste i Engelska kanalen 1910 efter endast åtta år på sjön. Nu kan det beskådas i en flaska i Skillinge.
Preussen förliste i Engelska kanalen 1910 efter endast åtta år på sjön. Nu kan det beskådas i en flaska i Skillinge.
Foto: Johan Bentzel

Tid har han haft gott om den senaste tiden.

I 23 år har han lett fullsatta kurser i flaskskeppsbyggandets konst, men vårens upplaga avslutades i förtid, när corona slog till.

Karl-Olof Ekström har i stället ägnat karantänen åt några egna drömprojekt.

På bordet radar han upp tre små flaskor med eleganta skeppsmodeller i: Preussen, förstås, men också bogserångaren Alert, som försökte hjälpa Preussen i land efter påseglingen, samt det berömda klipperskeppet Cutty Sark.

– Jag har pratat länge om att försöka bygga just Cutty Sark och nu kändes det lämpligt, eftersom jag har haft tid att sitta i stillhet med detta.

Karl-Olof Ekström har förevigat Preussen förut, fast i betydligt större skala. Modellen finns att beskåda på sjöfartsmuseet i Skillinge, som tyvärr håller stängt i år.
Karl-Olof Ekström har förevigat Preussen förut, fast i betydligt större skala. Modellen finns att beskåda på sjöfartsmuseet i Skillinge, som tyvärr håller stängt i år.
Foto: Johan Bentzel

Under uppväxten i Skillinge utvecklade Karl-Olof Ekström tidigt en fascination för båtar.

Som 15-åring försökte han till och med mönstra på som mässpåg på ett fartyg som lastade betor i hamnen, men det satte hans pappa resolut stopp för.

Så till sjöss gick han aldrig, men passionen för skepp och hav har levt kvar.

Med sin konstnärliga läggning och stora hantverksskicklighet har han under hela sitt vuxna liv målat kustlandskap och byggt båtar i både större och mindre skala.

Karl-Olof Ekström är mycket noga med att alla flaskskepp ska byggas från grunden, ner till minsta detalj. Byggsatser är strikt förbjudna. Samma krav ställer han på sina kursdeltagare.

Att bygga Cutty Sark som flaskskepp är en gammal dröm för Karl-Olof Ekström och under vårens ofrivilliga karantän har han äntligen fått tid att uppfylla den.
Att bygga Cutty Sark som flaskskepp är en gammal dröm för Karl-Olof Ekström och under vårens ofrivilliga karantän har han äntligen fått tid att uppfylla den.
Foto: Johan Bentzel

Själv lärde han sig konstformen av äldre gubbar i trakten och använde sig ursprungligen av enlitersbuteljer från pappans lanthandel. Enkelt var det inte.

Det gäller att vara noggrann med måtten, annars blir det problem när skeppet ska resas inne i flaskan.

– Jag misslyckades en massa gånger. Då satte jag upp flaskorna och kastade sten på dem i stället. Fast till sist fick jag kläm på det.