unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Simrishamn
  2. Tomelilla
  3. Ystad
  4. E-tidning
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!

Den mörka årstiden satte Brösarpsskogen i nytt ljus

I december började fotografen Petter Löfstedt skildra den nakna, karga Österlennaturen i en mörknande tid som snart vänder åter mot ljus. Redan nu finns resultatet: fotoboken ”In Bloom”.
Petter Löfstedt bor sedan några år tillbaka på Källagården i Brösarp och har till sin senaste fotobok ”In Bloom” använt sig av skogarna i närområdet. Boken skildrar rörelsen i den avskalade naturen vid tiden för vintersolståndet, brytpunkten mellan den allra mörkaste tiden och då ljuset långsamt kommer tillbaka allt mer.
Petter Löfstedt bor sedan några år tillbaka på Källagården i Brösarp och har till sin senaste fotobok ”In Bloom” använt sig av skogarna i närområdet. Boken skildrar rörelsen i den avskalade naturen vid tiden för vintersolståndet, brytpunkten mellan den allra mörkaste tiden och då ljuset långsamt kommer tillbaka allt mer.
Foto: Johan Bentzel

När Petter Löfstedt gav ut sin förra bok, ”Rur.albo”, var den frukten av flera års arbete. Ur en mängd olika perspektiv skildrade den vardagens Österlen bortom den glänsande ytan.

Projektet finansierades av crowdfunding och Petter Löfstedt hade även hjälp av en formgivare.

Hans nya alster, ”In Bloom”, är på många vis antitesen till sin föregångare.

Boken har gått mycket snabbt att göra och skildrar tidsmässigt en betydligt snävare period. De cirka hundra bilderna är tagna vid sammanlagt åtta fototillfällen i december förra året och har samma grundmotiv: den kala naturen i skogarna runt Brösarp.

Petter Löfstedt har dessutom gjort boken helt själv och även finansierat tryckningen ur egen ficka.

– Jag har velat skildra rörelse i ett naket, avskalat landskap vid tiden för vintersolståndet. Det var lite grann som en reaktion på ljuset i december, det som finns där trots att solen inte riktigt orkar gå upp. Jag kände att jag ville närma mig det och se vad det kunde bli, säger han och fortsätter:

– Och jag ville inte vara en stillsam betraktare. Jag har fokuserat på tempo, lite som en låt som spelas live. Alltihop är väldigt intuitivt. Jag har inte stannat upp så mycket, utan hela tiden varit i förflyttning och sprungit, säger han och berättar att han ofta hade punkmusik i öronen när han tog sig fram genom skogen.

Ett exempel på ett uppslag ur Petter Löfstedts nya bok. Många av fotografierna presenteras som diptyker, det vill säga två separata bilder som länkas samman till en.
Ett exempel på ett uppslag ur Petter Löfstedts nya bok. Många av fotografierna presenteras som diptyker, det vill säga två separata bilder som länkas samman till en.
Foto: Petter Löfstedt

Petter Löfstedts bildspråk må vara föreställande, men det har också en annan dimension: något ödesmättat, diffust och delvis abstrakt, som skapar en säregen stämning. Fotografierna i Brösarpsskogarna är tagna med analoga kameror och när Petter Löfstedt fick se färgnegativen föll bitarna på plats.

Där fann han de nyanser som han letade efter, samtidigt som han genast associerade till blomning, trots att skogen egentligen befann sig i det motsatta tillståndet.

– Om jag tittar ut på naturen genom fönstret ser jag en sak, men om jag är mitt i den i rörelse händer något annat. Negativen stämde bättre överens med den sistnämnda känslan. Jag gillade vad jag såg. Så jag bestämde mig för att fotografera negativen rakt av och sedan återge dem precis som de är i boken, säger han.

”In Bloom” består således av en serie inverterade fotografier, som på många uppslag presenteras som diptyker, det vill säga två separata bilder som länkas samman till en.

Petter Löfstedt bläddrar bland några av uppslagen och förklarar att han i just det här fallet är mycket förtjust i mittfåran mellan sidorna. Den blir som en mjuk, böljande övergång mellan bilderna.

Han beskriver boken som ett flöde, som egentligen hade kunnat pågå hur länge som helst. Det finns ingen riktig början och inget riktigt slut.

– I andra böcker uppstår det kanske lite mer paus mellan bilderna. Men jag har velat att det bara ska hålla på, för det var ju så det var för mig. Jag har inga problem med att fastna i sådant här och hålla på hur länge som helst. Men det var roligt att göra tvärtom. Det var åtta begränsade tillfällen och så brände jag av 60, 70 bilder per gång. Sedan blev det bara så här.

”In Bloom” kom ut den 25 mars och är tryckt i en numrerad upplaga i enbart hundra exemplar.

Den finns att köpa på Fabriken Bästekille, via den nätbaserade fotobokhandeln Neva Books och av Petter Löfstedt själv.

Ytterligare ett uppslag ur ”In Bloom”.
Ytterligare ett uppslag ur ”In Bloom”.
Foto: Petter Löfstedt