GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Impulsivt nedslag lade grund till ny fotosamling

Det tog ett tag för bilderna i Brösarpsfotografen Petter Löfstedts senaste publikation att hitta sitt sammanhang. Men fyra år efter att de togs har de slutligen funnit sin form.
Det tog ett tag för bilderna i Brösarpsfotografen Petter Löfstedts senaste publikation att hitta sitt sammanhang. Men fyra år efter att de togs har de slutligen funnit sin form.
Det tog ett tag för bilderna i Brösarpsfotografen Petter Löfstedts senaste publikation att hitta sitt sammanhang. Men fyra år efter att de togs har de slutligen funnit sin form.
Foto: Petter Löfstedt

Knappt har Petter Löfstedt hunnit ge ut sin förra fotobok ”In Bloom”, omskriven här i Österlenmagasinet, förrän det är dags för nästa publikation: ”Deer”.

Det är ett så kallar ’zine tryckt i en risograf, som kombinerar kopiatorns höga tryckhastighet med silkscreentekniken, och består av tolv bilder på 24 sidor.

Ett ’zine är ofta av en självpublicerad trycksak i små upplagor som gärna berättar en liten historia.

Det passar väl in på ”Deer”, vars blåtonade, lite gryniga bilder är tagna vid ett och samma tillfälle, i samband med styckningen av ett rådjur i en maskinhall på Österlen.

– Jag tog bilderna väldigt spontant, som jag ofta gör. Jag fotograferar sådant som kommer i min väg, säger Petter Löfstedt.

Händelsen som skildras ligger fyra år tillbaka i tiden och bilderna var ursprungligen tänkta att ingå i hans debutbok ”Rur.Albo”, som kom ut 2017, men av olika skäl valdes de bort.

Sedan dess har Petter Löfstedt vid upprepade tillfällen återvänt till bilderna och försökt hitta ett sammanhang för dem utan att bli riktigt nöjd.

– Jag har velat enormt kring de här bilderna, samtidigt som jag har tyckt väldigt mycket om dem. Jag känner att den formen som jag har valt nu passar dem väldigt väl.

Av omslaget att döma är det lätt att tro att det lilla häftet heter ”Dear deer”, då båda stavningarna upprepas i ett tätt mönster från sida till sida, uppifrån och ner.

Men det beror på att Petter Löfstedt ursprungligen var osäker på hur det engelska ordet för ”rådjur” och ”hjort” egentligen stavas och därför fyllde ett dokument med de två varianterna.

När han såg resultatet tyckte han att det kändes som ett passande omslag och därmed föll bitarna på plats – bilderna hade hittat hem.

– Så det är egentligen så enkelt som den här samlingen har uppstått.

Som läsare kan man förstås välja att även läsa in ordet ”dear”, som i ”kära”, i titeln, men Petter Löfstedt är tydlig med att hans avsikt är att kalla sitt ’zine för ”Deer” och ingenting annat.

Upplagan är begränsad till 50 exemplar.

– Bilderna är tagna med en högkänslig film, som har ett väldigt vackert korn, men sedan har risografen lagt på ett strävt, lite pälsliknande raster, som ger ett särskilt uttryck. Trycket flyter runt lite grann, vilket gör att varje exemplar på sätt och vis blir unikt.

Petter Löfstedt är uppvuxen i Stockholm och har också bott många år i Åre, men efter flytten till Brösarp 2014 fattade han genast tycke för Österlen. Men han fastnade inte för den glättiga, turistiga ytan, utan för det som fanns bakom: vardagen med alla dess skiftningar. Genom sina särpräglade foton har han skildrat denna värld i ett flertal publikationer.
Petter Löfstedt är uppvuxen i Stockholm och har också bott många år i Åre, men efter flytten till Brösarp 2014 fattade han genast tycke för Österlen. Men han fastnade inte för den glättiga, turistiga ytan, utan för det som fanns bakom: vardagen med alla dess skiftningar. Genom sina särpräglade foton har han skildrat denna värld i ett flertal publikationer.
Foto: Johan Bentzel