unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Simrishamn
  2. Tomelilla
  3. Ystad
  4. E-tidning
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
Jubileum

Lokalt är den självklara affärsidén på Petersborg

Jubileumsfirandet på Petersborgs gård lockade en strid ström med kunder till gårdsbutiken som specialiserat sig på lokalt producerade produkter.
Hans Svensson (t.hö.) byter några ord med Bengt Henriksson från Höör som tillsammans med Karin Svensson, Eva Henriksson och Henry Svensson (inte med på bilden) unnat sig en minisemester på Österlen. Efter en god natts sömn på Brösarps gästgifveri har kvartetten stannat till på Petersborgs gård för att köpa lokala läckerheter.
Hans Svensson (t.hö.) byter några ord med Bengt Henriksson från Höör som tillsammans med Karin Svensson, Eva Henriksson och Henry Svensson (inte med på bilden) unnat sig en minisemester på Österlen. Efter en god natts sömn på Brösarps gästgifveri har kvartetten stannat till på Petersborgs gård för att köpa lokala läckerheter.
Foto: Hannah Andersson

Det är med stort engagemang Hans Svensson och Monika Larsson berättar om företagsidén bakom den tioårsjubilerande butiken. Men mer om det efter en tillbakablick i företagets historia.

Gårdsbutiken på Petersborg firar som sagt tio år, men satsningen på senap startade långt innan.

– Jag kom till gården redan 1993 och började som traditionell lantbrukare utan en tanke på något annat, berättar Hans. Men det var en tuff tid att driva lantbruk i början på 90-talet när Sverige ännu inte gått med i EU, och det var en av anledningarna till att det började starta upp projekt med alternativa grödor.

Hans hakade på ett av Hushållningssällskapets projekt, som handlade om att odla örter.

– Jag valde kummin och odlingen blev mycket lyckad, minns Hans.

Han hade fått blodad tand och bestämde sig för att utöka med ytterligare en kryddväxt.

– Nu hade det ju blivit en bra story om jag sa att jag var jag var en senapsälskare av rang och att det var därför som jag valde att satsa på just senapsfrön, men det var snarare slumpen som avgjorde, avslöjar Hans och skrattar.

3 bilder
Hans Svensson och Monika Larsson vill dra sitt strå till stacken för att bevara kunskapen som ligger bakom lokalt mathantverk och säljer bara svenskproducerade produkter i sin gårdsbutik.
enlarge

Hans idé var att odla senapsfrön att sälja till grossist.

– Det fungerade inte som jag hade tänkt mig, varför jag började förädla fröna till färdig senap. Att starta gårdsbutik fanns däremot inte på kartan, men så kom Monika in i bilden!

Den första varianten av gårdsförsäljning bestod av en liten ”luda”.

– Den var inte mycket större än en normalstor garderob, men fyllde sitt syfte, konstaterar Monika.

Det ligger en rolig anekdot bakom satsningen på en fullstor butik.

– Jag hade stått en hel dag på julmarknad, i en råkall lada, med våra produkter, medan Monika, som var höggravid, hade stannat hemma på gården och skött försäljningen i ”garderoben”, berättar Hans. Jag kom hem, stolt över de fina försäljningssiffrorna, bara för att höra att Monika sålt långt mer på hemmaplan. Där och då bestämde vi oss för att satsa på en gårdsbutik!

Men vilken inriktning butiken skulle ha var inte självklart.

– Vi funderade på allt från kombinerad butik och café till en renodlad senapsbutik med senap från hela världen i sortimentet, men vi landade i att det var det lokala vi ville lyfta, berättar Monika.

Idag, tio år senare, är affärsidén tydlig.

– Ju längre vi hållit på desto nördigare har vi blivit, konstaterar Hans. Nu säljer vi bara det som är odlat och producerat i Sverige! Det utesluter ju en del godsaker som choklad, lakrits och olivolja, men det är det värt. I grund och botten är jag bonde och det här är vårt sätt att stötta det svenska lantbruket som ligger i framkant både vad gäller djurskydd och en minskad miljöpåverkan. Vi ser det som vårt uppdrag att få kunderna att se andra värden hos en vara än bara priset. Och intresset ökar! När vi började för tio år sedan fanns det ett nyfött intresse för närproducerat, men de senaste åren har det fullkomligt exploderat.

Idag lockar gårdsbutiken många och trogna kunder och för sex år sedan startade paret en filial på saluhallen i Lund som är minst lika uppskattad.

Planer för framtiden saknas inte heller.

– Vi vill utveckla den egna odlingen av grönsaker och började så smått med sockermajs den här säsongen, berättar Hans. Dessutom möter vi proteinskiftet med en satsning på gråärtor.