GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Sälshög inspirerade till stämningsfullt album

När en arbetsskada satte Annasara Lundgrens karriär som konsertviolinist på paus, fick hon mer tid att komponera. På Österlens Folkhögskola tog albumet ”Songs from Sälshög” form.
Publicerad 28 maj 2020
Musikern och kompositören Annasara Lundgren älskar att klättra i träd. Hon sitter gärna och filosoferar i denna gamla ask på vännernas tomt i Sälshög. Det är både avkopplande och inspirerande. Efter många år i Malmö känner hon nu en större dragning till naturen.
Musikern och kompositören Annasara Lundgren älskar att klättra i träd. Hon sitter gärna och filosoferar i denna gamla ask på vännernas tomt i Sälshög. Det är både avkopplande och inspirerande. Efter många år i Malmö känner hon nu en större dragning till naturen.
Foto: Johan Bentzel

Omgiven av den sydostskånska slätten, katter och höns skapade Annasara Lundgren de sånger som utgör hennes precis nyutkomna album ”Songs from Sälshög”, som släpptes på Spotify den 22 maj.

Hon bor egentligen i Malmö. Men när hon studerade komposition på Österlens Folkhögskola, hyrde hon in sig i en länga hos sina vänner i den lilla byn utanför Tomelilla. Pianot, sången och en del av fiolerna på skivan spelades dessutom in på samma plats.

– Det var i september och klimatet var helt rätt för instrumenten. Pianot hade liksom stämt sig själv och lät bara så bra. Det var också skönt att slippa vänta på studiotid, att kunna spela in när jag själv ville. Jag byggde ett litet sångbås av täcken och grejor.

Under uppväxten i Trollhättan var Annasara Lundgren omgiven av musik. Hennes pappa har bra gehör och kan spela en rad instrument. Han inspirerade sin då femåriga dotter, när han en dag tog fram en fiol.

Hon ville genast börja spela fiol själv och blev så småningom en välskolad musiker, som under många år var anställd som violinist vid Helsingborgs symfoniorkester och även var verksam som frilansande musiker.

– Men så fick jag så ont i axeln att jag var tvungen att sluta. Jag fick jättemycket migrän i flera dagar efter att ha spelat. I kombination med att jag ställer höga prestationskrav på mig själv ledde det också till ett slags scenskräck, säger hon och tillägger:

– Jag har provat allt för att bli bättre. Eller kanske inte allt, för någonstans borde det finnas en lösning. Jag har inte gett upp. Men nu ligger fiolen i garderoben hemma i Malmö. Det känns lite tråkigt.

Efter en förvirrad tid då hon inte riktigt visste vad hon skulle göra – hon hade ju egentligen nått det mål som hon hade strävat mot i många år – började hon se sig om efter alternativ.

Det var så hon upptäckte kompositionslinjen i Tomelilla och bestämde sig för att utveckla denna sida hos sig själv i stället.

Musik har hon skrivit sedan hon var 16 år och hon har också alltid tyckt om att göra arrangemang. Fiol är långt ifrån det enda instrument som hon kan spela. Även gitarr och piano ingår i paletten – och sång, förstås.

– Men jag har aldrig studerat komposition på det sättet förut. På musikhögskolan i Malmö hade vi visserligen viss grundläggande kompositionslära, men då var jag inte så intresserad av det. Då ville jag bara spela fiol.

Som kompositör verkar Annasara Lundgren i gränslandet mellan klassisk musik och pop. Inspirationen kommer från nyskapande och experimentella artister och kompositörer som Björk, Radiohead, Claude Debussy och Sigur Ros.

Under sin tid i Sälshög inspirerades Annasara Lundgren inte bara till att skriva musik. Hon knöt också ett särskilt band till hönan Sälle, som finns med på skivomslaget.
Under sin tid i Sälshög inspirerades Annasara Lundgren inte bara till att skriva musik. Hon knöt också ett särskilt band till hönan Sälle, som finns med på skivomslaget.

Den första singeln från det nya albumet är en egen version av U2:s ”I still haven’t found what I’m looking for”. Men portalverket är det tredelade stycket ”Impressions from Sälshög”, vars tre satser går från drömskt och mjukt till distinkt och trumpetdrivet.

Annasara Lundgren gillar, vad hon kallar, fräsiga ackord. Just nu är hon särskilt förtjust i nior. Det säger kanske inte så mycket för någon som inte spelar själv, men hennes fascination för sådana klangbilder har suttit i sedan förskoleåldern. Så lät det nämligen ofta när hennes pappa spelade.

– På dagis använde de inte alls lika coola ackord. Jag minns att jag tänkte: ”Det här låter ju inte som när pappa spelar”. Så jag leker mycket med roliga ackord. Den äran får han ha, min far.

Johan BentzelSkicka e-post
Så här jobbar osterlenmagasinet med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.