GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Bil Bengtsson satsar på toppmodern lackverkstad

Med en av Nordens mest innovativa lackverkstäder har Bil Bengtsson tagit sista steget mot ett fullvärdigt skadecenter på anläggningen i Ystad. Det innebär också att tre personer har nyanställts för att sköta verksamheten, som servar hela Österlen med omnejd.
Publicerad 17 juni 2021
Ronny Nilsson klarlackerar en V70 i lackboxen i Bil Bengtssons nya lackverkstad. Han jobbade tidigare i Malmö och har 27 års erfarenhet av yrket. Det är spännande att få vara med och utforma en helt ny verksamhet, menar han.
Ronny Nilsson klarlackerar en V70 i lackboxen i Bil Bengtssons nya lackverkstad. Han jobbade tidigare i Malmö och har 27 års erfarenhet av yrket. Det är spännande att få vara med och utforma en helt ny verksamhet, menar han.
Foto: Johan Bentzel

Under gymnasiet sommarjobbade Filip Nilsson på Bil Bengtsson och trivdes så bra att han redan då bestämde sig för att det var där han ville jobba efter studenten. Men eftersom han också ville ägna sig åt lackering var det inte möjligt. Förrän nu.

I början av maj invigde Bil Bengtsson sin toppmoderna lackverkstad i ett före detta lagerutrymme vägg i vägg med plåtverkstaden. Därmed är bilfirmans skadecenter komplett med all verksamhet i huset. Tidigare sköttes lackeringen av externa aktörer.

– Men vi kände att vi ville stärka och utveckla vår egen affär, säger delägaren Olov Bengtsson.

Även kunderna gynnas av smidigare interna flöden och en snabbare process, framhåller skadechefen Daniel Nilsson.

– Vårt mål är att bilen ska kunna lämnas här på morgonen och hämtas på kvällen, åtminstone vid mindre skador.

Skadecenter i Ystad tar hand om Bil Bengtssons, ToyotaSydosts och Österlens Lastvagnars skadekunder men även kunder från externa bilfirmor. Förr fanns det skadeverkstäder även på bilfirmans övriga verksamhetsorter, men allt centraliserades för 18 år sedan.

För Filip Nilsson är det en dröm som går i uppfyllelse, när han nu både kan jobba med lackering och vara anställd på Bil Bengtsson.
För Filip Nilsson är det en dröm som går i uppfyllelse, när han nu både kan jobba med lackering och vara anställd på Bil Bengtsson.
Foto: Johan Bentzel

Filip Nilsson är den yngste av de tre som har nyanställts för att sköta lackverkstaden, som i nuläget har kapacitet att åtgärda 1 800 skador om året, med möjlighet att skala upp till 2 200.

De två andra, Ronny Nilsson och Karl-Johan Andersson, har båda över 20 års erfarenhet och tycker att det är kul att få vara med och bygga upp en helt ny verksamhet.

– Det känns bra att få prova något nytt. Gör man det inte nu, gör man det nog aldrig. Jag börjar ju komma upp lite i ålder. Systemet är nytt för mig. Tidigare har jag målat med annat. Så det är en liten utmaning, men jag lär mig snabbt, säger Ronny Nilsson.

Han jobbar fort och effektivt efter att ha klivit in i lackboxen för att klarlackera en Volvo V70. Eftersom färgen inte innehåller så mycket lösningsmedel är miljön i princip luktfri. Allt som inte hamnar på bilen sugs snabbt ut i ventilationssystemet genom golvet.

Färgen är snabbtorkande och kräver inte särskilt hög värme. Det räcker med 40 grader, jämfört med normala 60 eller 70 grader. Medan de flesta lackverkstäder värmer med gasol – och historiskt med diesel – använder Bil Bengtsson biogas.

– Vi är faktiskt än så länge ensamma om det i Sverige, säger Daniel Nilsson.

Driften av anläggningen är nästintill fossilfri. Solcellerna på taket bidrar till elförsörjningen. Med hjälp av EU-godkända plattvärmeväxlar återvinns värmen från lackboxen, som genom automatiska processer dessutom hela tiden ser till att spara energi.

Arbetsplatserna är utrustade med nedsänkta lyftbord i golvnivå, en stark belysning på 1 800 lux och även en avsyningsramp med hela 2 800 lux.

Allt detta gör anläggningen till en av Nordens mest innovativa lackverkstäder, framhåller Bil Bengtssons delägare Gisela Bengtsson:

– Det här är inget som vi har skapat hastigt och lustigt, utan vi har verkligen letat efter rätt utrustning för att få en anläggning som ligger i framkant.

Johan BentzelSkicka e-post
Så här jobbar osterlenmagasinet med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.