Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Hemligheter avtäcks i ny bok om Österlens konst

Österlen är starkt förknippat med konst – och rötterna sträcker sig tusentals år tillbaka i tiden. Troligen är denna landsända till och med den svenska konstens vagga. I en ny bok tar sig Görhan Hellström an ämnet.
Under arbetet med sina tidigare böcker om Österlens historia ur ett politiskt och ekonomiskt perspektiv ramlade Görhan Hellström även över många konstnärliga uttryck, som inte riktigt passade in i sammanhanget. Det gav honom idén till att skriva om konstens historia på Österlen. Efter att ha testat sin idé på omgivningen och fått tummen upp började han skriva.
Under arbetet med sina tidigare böcker om Österlens historia ur ett politiskt och ekonomiskt perspektiv ramlade Görhan Hellström även över många konstnärliga uttryck, som inte riktigt passade in i sammanhanget. Det gav honom idén till att skriva om konstens historia på Österlen. Efter att ha testat sin idé på omgivningen och fått tummen upp började han skriva.
Foto: Johan Bentzel

De senaste åren har Görhan Hellström gett ut två böcker om Österlens historia och en om Ales stenar på det egna förlaget Walleberga Förlag. Hans nya alster är en bild- och faktaspäckad coffetablebok om Österlens konsthistoria.

Den tar avstamp i stenåldern och fortsätter nästan ända in i våra dagar, även om Görhan Hellström har varit ytterst sparsam med nu levande konstnärer och moderna konstuttryck. Den som vill läsa om konstrundan får leta i annan litteratur.

– Fortsättningskapitlet får någon annan skriva om hundra år, när vi vet vilken konst som har överlevt mode, trender och stilskiftningar. Få överlever sin egen tid, säger Görhan Hellström.

I ”Österlens konsthistoria” använder han begreppet Österlen i ganska vid bemärkelse och låter det omfatta även stora delar av Ystads kommun. Boken tar upp både välkända och hittills okända klenoder från området.

I vissa fall är det uppenbart att det handlar om konst. I andra fall studeras fornlämningar, arkitektur och andra fenomen ur ett konstnärligt perspektiv.

Till den senare kategorin hör ett avsnitt om Dansarens häll i Järrestad, som utmärker sig genom sina många fotavtryck.

– De är väldigt små. Så egentligen är det inte fötter, utan snarare foten som symbol. De går från väldigt primitiva former till att ha friliggande tår, vilket är en grafisk tanke. Därför kan man analysera detta som konst, säger Görhan Hellström.

En annan som har lämnat många spår på Österlen är den skånske bildhuggaren Carl Stenmästare, som var verksam på 1100-talet. Allra tydligast märks det på portalen på Östra Herrestads kyrka, där han har satt sin signatur.

– Det är världens första reklamskylt, säger Görhan Hellström med ett skratt.

Carl Stenhuggares inskription i Östra Herrestad kallar Görhan Hellström för världens första reklamskylt. Men långt tidigare har konstnärliga spår lämnats på Österlen, exempelvis fotavtrycken på Dansarens häll i Järrestad.
Carl Stenhuggares inskription i Östra Herrestad kallar Görhan Hellström för världens första reklamskylt. Men långt tidigare har konstnärliga spår lämnats på Österlen, exempelvis fotavtrycken på Dansarens häll i Järrestad.
Foto: Johan Bentzel

Men kanske mest spännande är de fynd som Görhan Hellström har rotat fram på Historiska museet i Stockholm, där en påfallande stor del av det sydostskånska kulturarvet tycks ha hamnat.

Bland dessa rariteter finns en hornyxa som är drygt 8000 år gammal. Den hittades i en mosse utanför Ruuthsbo på 1800-talet och skiljer sig från liknande verktyg genom sin inristade hjort.

– Linjeföringen är elegant och hjorten är till och med ristad i perspektiv. Tidigare har man sagt att Sveriges äldsta konstverk är grottmålningar i Ångermanland. Men de är bara 6 000 år gamla. Så då säger jag bara: Blaha, blaha! Konsten startade här för 8 000 år sedan, säger Görhan Hellström.

I Historiska museets magasin har han också funnit två stora, tunga människoliknande stenansikten, som han fick nys om via en kort bisats i en arkeologisk rapport från Haväng.

Det är ett yngre och ett äldre mansansikte och i båda finns så kallade skålgropar, som man gjorde för att förvandla stenen till helig. De grävdes fram hösten 1920 och är daterade till järnåldern.

Görhan Hellström betraktar dem som skulpturer, kanske med sin grund i en okänd lokal kult.

– De är helt unika. Men de har aldrig varit utställda eller katalogiserade i någon forskning. Det här är första gången som de är publicerade. Man blir lite nyfiken på vad som kan dölja sig i stengärdesgårdarna i området.

”Österlens konsthistoria” kan köpas i den lokala bokhandeln, hos nätbokhandlare eller via Walleberga Förlag.