GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Jazzfestivalen i Ystad en överlevare i pandemitider

Medan andra musikfestivaler har fått ställa in två år i rad på grund av pandemin, har Ystad Sweden Jazz Festival lyckats hålla liv i verksamheten. Arrangörerna ser det som helt avgörande för festivalens fortlevnad.
Publicerad 22 juli 2021
Ystad Sweden Jazz Festivals konstnärlige ledare Jan Lundgren och festivalgeneral Thomas Lantz är lyckliga över att de har hållit liv i arrangemanget även under pandemin. Den 4–7 augusti är det dags igen och årets program innehåller en bra bit över 30 programpunkter.
Ystad Sweden Jazz Festivals konstnärlige ledare Jan Lundgren och festivalgeneral Thomas Lantz är lyckliga över att de har hållit liv i arrangemanget även under pandemin. Den 4–7 augusti är det dags igen och årets program innehåller en bra bit över 30 programpunkter.
Foto: Johan Bentzel

I tider som dessa är det långt ifrån självklart att en musikfestival kan hålla sig flytande. Men Ystad Sweden Jazz Festival lyckades genomföra ett nedbantat arrangemang förra året och snart är det dags igen.

De riktigt långväga gästerna lyser av förklarliga skäl med sin frånvaro. Ändå är det ett imponerande program som bjuds under de fyra festivaldagarna, med start den fjärde augusti.

– Vi är väldigt stolta över att vi kan fortsätta köra, trots alla begränsningar, säger festivalgeneralen Thomas Lantz.

Den konstnärlige ledaren Jan Lundgren är inte säker på att festivalen hade överlevt om den hade tvingats ligga nere i två år. Kraften hade kanske inte funnits att bygga upp allt på nytt, menar han.

– Det är som att försöka dra i gång en gammal bil igen. Då bestämmer man sig kanske för att köra den till skroten i stället. Nu har vi behållit organisationen och visat att vi är med.

Ytterligare en sporre är att förbundet Svensk Jazz nyligen utsåg Ystad till Årets Jazzkommun 2021. Den årliga jazzfestivalen spelar en stor roll för utmärkelsen.

– Det är roligt att vi uppmärksammas. Vi har gjort en fantastisk resa. Festivalen har satt sig rejält, säger Thomas Lantz.

Fullsatt på den gamla goda tiden. Precis som förra året kommer vissa av årets konserter att streamas, så att fler än publiken på plats kan få uppleva dem.
Fullsatt på den gamla goda tiden. Precis som förra året kommer vissa av årets konserter att streamas, så att fler än publiken på plats kan få uppleva dem.
Foto: Bass Nilsson

Planeringen inför årets festival började långt innan någon visste hur det skulle bli i sommar.

Jan Lundgren medger att det har varit lite av ett risktagande, men alla inblandade har varit införstådda med förutsättningarna.

– Artisterna har en enorm förståelse för vad vi än bestämmer. Det blir aldrig något gnäll eller några frågetecken kring besluten. Ickeeuropeiska artister som har varit inbokade har själva förstått att det har varit ytterst tveksamt om de kan komma. Sådana beslut kan ju inte fattas nu under sommaren. Det behövde vi bestämma redan i februari.

Jämfört med i fjor är årets program mer omfångsrikt och ganska nära att tangera en fullödig festival.

Det som saknas är den där extra pricken över i, som annars brukar prägla festivalen, menar Thomas Lantz, som snabbt tillägger att programmet är jättebra ändå.

Men varken han eller Jan Lundgren vill lyfta fram några särskilda artister ur programmet. Alla är lika viktiga, resonerar de.

Årets hedersambassadör är i alla fall Georg Riedel, som framträder med Jan Lundgren.

Huvudsakliga spelplatser är Ystads teater och Ystad Saltsjöbad, men några programpunkter hålls även på andra platser. Exempelvis är den nyrenoverade Saluhallen ny lokal för i år.

Ett vanligt år brukar festivalen ha över 9 000 besökare. Nu räknar arrangörerna med mellan 2 000 och 3 000. Det finns alltjämt restriktioner att följa och många avvaktar också med att besöka festivaler.

– Hamnar vi på 3 000 blir vi superglada. Normalt hade det kanske krävt 10 000 för att vi skulle känna så. Men det ska ses i ljuset av att behöva ställa in och inte ha någon festival alls eller att bara ha streamade konserter utan publik, säger Jan Lundgren.

Han är mycket belåten med vad festivalen har lyckats åstadkomma.

– Vi har haft väldigt fina artister här genom åren. Quincy Jones var inte dåligt. Mest stolt är jag ändå över att vi över huvud taget har lyckats skapa en festival. Men att vi har kunnat landsätta två rätt omfattande festivaler mitt i den här tuffa perioden väger också mycket tungt.

Johan BentzelSkicka e-post
Så här jobbar osterlenmagasinet med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.