unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Simrishamn
  2. Tomelilla
  3. Ystad
  4. E-tidning
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
Butiksflytt

Nytt namn och läge för butiken med drag i

10 000 fiskedrag, ett brett utbud av spön, och annat som sportfiskaren kan tänkas behöva, men även friluftsprodukter, -kläder och -skor. Det är vad kunderna hittar hos Fiske & Uteliv i Ystad.
Med flytten från Österportstorg till nya lokalen vägg i vägg med Rusta har butiksytan ökat från 85 till 140 kvadratmeter. Per-Olof Hansson satsar för att kunna trappa ner. ”Syftet med flytten är att öka omsättningen för att kunna anställa” förklarar han.
Med flytten från Österportstorg till nya lokalen vägg i vägg med Rusta har butiksytan ökat från 85 till 140 kvadratmeter. Per-Olof Hansson satsar för att kunna trappa ner. ”Syftet med flytten är att öka omsättningen för att kunna anställa” förklarar han.
Foto: Hannah Andersson

Första veckan i mars flyttade Fiske- och Sportboden, från Österportstorg till ny lokal bredvid Rusta, och bytte samtidigt namn till Fiske & Uteliv.

Per-Olof Hansson trappar upp för att kunna trappa ner.

– Syftet med flytten är att öka omsättningen för att kunna anställa, förklarar Per-Olof.

Han tog över butiken, som då hette Sportboden, sommaren 1989.

– Jag tycker fortfarande att jobbet med butiken är lika roligt, men jag har insett att det hade varit skönt att vara ledig någon gång ibland. Jag älskar ju att fiska också!

4 bilder
Satsningen på ett utökat sortiment av friluftsprodukter inleddes redan för tre år sedan - en satsning som ges större utrymme i nya lokalen.
Hos Fiske & Uteliv finns allt som sportfiskeentusiasten kan tänkas behöva, bland annat ett sortiment med omkring 10 000 fiskedrag.
De positiva reaktionerna på flytten har varit många, framförallt uppskattas de förbättrade parkeringsmöjligheterna på nya läget.
enlarge

Med flytten möjliggörs även en satsning på ett bredare sortiment. Sportfiskebiten kan knappast bli mer välsorterad.

– Men vi kommer att satsa ytterligare på friluftskläder och -skor. Pinewood har bland annat fått sällskap av Haglöfs och jag kommer att vara lyhörd för vad kunderna önskar, säger Per-Olof.

Intresset för friluftsliv och fiske har växt sig stort, inte minst under pandemiåret 2020.

– Förra sommaren besöktes butiken av många familjer och kompisgäng som ville börja fiska. Säkert hade idén funnits där ett tag och plötsligt fanns även tiden!

Med den ökade försäljningen, inte bara lokalt utan även nationellt, följde tomma lager.

– Det har tidvis varit en utmaning att få tag i både friluftsutrustning och fiskegrejer.

Men den nya butiken är nu ordentligt påfylld och det nya läget gör den mer lättillgänglig. Per-Olof berättar att kunderna uppskattar de förbättrade parkeringsmöjligheterna och att känslan från den gamla butiken finns kvar

– Jag har medvetet jobbat för att få bort industrilokalkänslan när jag inredde butiken. Det är viktigt att kunderna trivs och jag med - jag är ju här mer än vad jag är hemma, säger Per-Olof och skrattar.