unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Simrishamn
  2. Tomelilla
  3. Ystad
  4. E-tidning
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!

Teatersällskap väver samman ord på bakgård

Med ”Ord på Väv-Larssons gård” bygger Ystads Stående Teatersällskap vidare på fjorårets succé med ”Tehås Ystad”. Spelplats den här gången är en tämligen okänd bakgård mitt i centrum.
Bror Tommy Borgström regisserar med hela kroppen, när Eskil Persson repeterar det inledande välkomsttalet. Den övriga ensemblen har också uppgifter under denna del av föreställningen. ”Ord på Väv-Larssons gård” har premiär i augusti.
Bror Tommy Borgström regisserar med hela kroppen, när Eskil Persson repeterar det inledande välkomsttalet. Den övriga ensemblen har också uppgifter under denna del av föreställningen. ”Ord på Väv-Larssons gård” har premiär i augusti.
Foto: Johan Bentzel

Ystads Stående Teatersällskap är nog mest känt för sina många år med sommarteater vid Marsvinsholms slott.

Den tiden är sedan länge över. Men förra året spelade teatergruppen, som till stor del består av amatörer, nio utsålda föreställningar av ”Tehås Ystad” på Biografteatern Scala i Ystad. Det gav mersmak.

Just nu pågår repetitionerna för fullt för nästa föreställning: ”Ord på Väv-Larssons gård”.

Den består av en rad olika texter, som skådespelarna i många fall ursprungligen har haft som övningsmaterial. De vävs nu samman – passande nog, med tanke på spelplatsen – till en underhållande helhet.

– Det är tolv ganska fristående nummer, ett slags kollage av skånska och andra texter. Några enstaka övergångar har vi också skrivit själva, säger regissören Bror Tommy Borgström.

Scen för föreställningen är en bakgård på Lilla Östergatan 24 i Ystad. Den tillhörde en gång Ystadsprofilen Lars W. Larsson, som drev den välkända verksamheten Väv-Larsson. Han presenteras på ett intresseväckande och humoristiskt vis i det inledande välkomsttalet.

Bror Tommy Borgström hittade bakgården av en slump. Han visste inte ens att den fanns. Men när han frågade den nuvarande ägaren, Lars W. Larssons dotter Ingrid Bourne, om teatersällskapet möjligen skulle kunna få använda platsen, blev svaret ett rungande ja.

– Hon är jätteentusiastisk och supergenerös. Hon gläds verkligen åt att vi är här, säger Bror Tommy Borgström.

Ingrid Bourne står lite vid sidan av och tjuvlyssnar med ena örat på repetitionerna, samtidigt som hon dukar upp dryck och tilltugg till ensemblen.

– Det känns självklart att vara hjälpsam. Det är otroligt positivt att något kan hända under pandemin, säger hon.

Urpremiären är först den 14 augusti. Den är redan utsåld. Detsamma gäller ”nypremiären” dagen därpå. Men misströsta inte! Den 17, 18, 19 och 21 augusti blir det extraföreställningar och redan den nionde, elfte och tolfte augusti hålls öppna generalrepetitioner.

Med repliken ”Här har du, din fyllehund” kastar Bodil Mårtensson ett papper på Jan Cederholm, när han framför den kåserande berättelsen ”Den gamle klockaren” av Nils Ludvig Olsson.
Med repliken ”Här har du, din fyllehund” kastar Bodil Mårtensson ett papper på Jan Cederholm, när han framför den kåserande berättelsen ”Den gamle klockaren” av Nils Ludvig Olsson.
Foto: Johan Bentzel

Biljetter till de ordinarie föreställningarna kan köpas kontant på Bergströms Hattar i Ystad eller med swish på plats. Till generalrepetitionerna bokar man via mejl eller sms till teatersällskapet och betalar sedan kontant på plats.

Under tiden finslipar teatersällskapet innehållet. Bror Tommy Borgström springer av och an mellan sin regissörsstol och gårdsplanen för att med både små och stora gester presentera nya infall och idéer. Dramaturgen Lars-Christer Karlsson, som har känt Bror Tommy Borgström sedan deras gemensamma tid på teaterhögskolan, lyssnar noggrant. Han kommer då och då med välgenomtänkta ändringsförslag.

Det gäller att texterna hakar i varandra på ett bra sätt och att flödet blir rätt, förklarar han.

– Jämfört med ”Tehås Ystad” är detta ganska opretentiöst, just för att texterna är så olika. Men med tiden har det börjat utkristallisera sig vissa teman, däribland ensamhet och kärlek. I dessa tider är inte minst ensamhet ett väldigt påtagligt ämne.