unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Simrishamn
  2. Tomelilla
  3. Ystad
  4. E-tidning
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!

Tv-aktuelle Karl Fredrik startar pop up-restaurang

Efter en första framgångsrik säsong av Karl Fredrik på Österlen är det dags för uppföljningen, som har dubbelt så många program. Huvudpersonen själv smider dessutom ytterligare planer och startar en pop up-restaurang i sommar.
Karl Fredrik Gustafsson har på kort tid blivit en av Sveriges mest populära växt- och trädgårdsinspiratörer. Nu är han aktuell med säsong två av Karl Fredrik på Österlen, samtidigt som han planerar inför pop up-restaurangen Gastro Eklaholm på sin innergård. Han utlovar bubbel, stämning, flärd, blommor och förtrollande god mat och dryck i en magisk medelhavsmiljö.
Karl Fredrik Gustafsson har på kort tid blivit en av Sveriges mest populära växt- och trädgårdsinspiratörer. Nu är han aktuell med säsong två av Karl Fredrik på Österlen, samtidigt som han planerar inför pop up-restaurangen Gastro Eklaholm på sin innergård. Han utlovar bubbel, stämning, flärd, blommor och förtrollande god mat och dryck i en magisk medelhavsmiljö.
Foto: Johan Bentzel

Den tionde mars är det premiär på TV4 för Karl Fredrik på Österlen. Med tanke på det genomslag som programmet fick förra våren verkar succén vara given.

– Det är klart att vi hade hoppats och trott att det skulle tas emot väl, men det blev ju enormt populärt på kort tid. Det har visat sig tydligt i sociala medier och i butiken. Vi har också fått massor av handskrivna brev, säger Karl Fredrik Gustafsson.

Publiken sträcker sig över generationsgränserna, från små barn som går runt och säger ”fluff, fluff, fluff”, som är Karl Fredrik Gustafssons ”catch-frase”, till personer som är över hundra år.

Populariteten märktes inte minns i sommar, då besökarna kom i horder till Eklaholm.

Redan i fjor infördes ett bokningssystem, som finns kvar även i år. Under påsken och från första maj till den sista augusti behöver man förboka en plats för att kunna komma in på parkeringen och i butiken.

Under högsäsongen utökas också öppettiderna. Även logistiken har förbättrats, för att kunder och leveranser inte ska krocka med varandra.

– Vi tror knappast att det blir mindre tryck i år, utan snarare mer, säger Karl Fredrik Gustafsson.

Han ser fram emot den nya säsongen av tv-serien och hoppas att den tas emot väl.

– Det blir en härlig mix av vardag och fest. Man kan förvänta sig ungefär samma upplägg som i första säsongen. Men då var det bara fyra avsnitt, nu är det åtta. Vi följer årstiderna, men upplägget är lite mer flexibelt än förra gången, när det gäller teman och växtlighet.

Karl Fredrik Gustafsson är fortfarande den som står för de olika programpunkterna, som att binda buketter och liknande, men hans sambo Petter Kjellén får också mer utrymme den här gången.

– Han har börjat jobba på Eklaholm i stället för på Simrishamns kommun. Det gör att han kan vara med mer.

Gastro Eklaholm öppnar den 20 juli på innergården där det 800-åriga olivträdet står.
Gastro Eklaholm öppnar den 20 juli på innergården där det 800-åriga olivträdet står.
Foto: Fredrik Ekblad

Säsong tre har redan börjat spelas in, men det är långt ifrån det enda projektet som planeras på Eklaholm under året.

Tio kvällar, med start i mitten av juli, blir det även pop up-restaurang på innergården, där Karl Fredrik Gustafsson omskrivna 800-åriga olivträd står.

Maten står kocken och krögaren Ola Ohlin för. För tillfället driver han två White Guide-restauranger och har tidigare drivit restauranger i italienska Toscana.

Antalet gäster per sittning anpassas efter rådande coronarestriktioner, men planen är att det ska vara 50 platser per kväll.

– Det blir som att sitta på ett italienskt torg. Vi bygger upp en bar och har livemusik. Det blir lite av det glada 20-talet: ”Den store Gatsby”, uppklätt och extra lyxigt, men i den här Medelhavsmiljön. Lite Rivierakänsla, helt enkelt, säger Karl Fredrik Gustafsson.

Satsningen kallas Gastro Eklaholm och evenemangsledare är Jimmy Führ. Han är en nära vän till Karl Fredrik Gustafsson och Petter Kjellén sedan tiden i Örebro och har tidigare gjort liknande projekt i andra delar av landet.

Vid en del av dessa tillfällen har han också tagit hjälp av sina två vänner på Eklaholm, som har stått för styling och dekorationer, berättar Karl Fredrik Gustafsson.

– Från Jimmys sida tror jag att idén att göra ett sådant projekt här hos oss kläcktes då någon gång. Efter att han presenterade förslaget har vi utformat smak, känsla och stil tillsammans. Vi kommer att jobba med lokala råvaror från Österlen men med en touch av Provence.